Posten simulerer håndtering av farlig gods med VR-briller

kan timingen være riktig for å teste ut VR-teknologi, sier Posten Brings avdeling for Fremtidsteknologi (Foto: Posten Bring)

Virtuell og utvidet virkelighet kan gjøre arbeidsdagen tryggere og endre hvordan vi jobber med opplæring. – Mye har skjedd med teknologien de siste årene, sier spesialrådgiver. 

Se for deg at du jobber med å håndtere farlig gods. Hvordan forbereder du deg på kritiske situasjoner? 

Et veltet oljefat, gasslekkasjer, skader på litiumbatterier: Dette er ting ansatte i Posten Bring må forholde seg til. 

– Vanligvis trenes dette på gjennom klasseromsundervisning, sier Thomas Refvik, spesialrådgiver i Posten Brings avdeling for fremtidsteknologi. 

Det sier seg selv at det er vanskelig og kostbart å iscenesette farlige situasjoner bare for læringens skyld. Men er det mulig å bruke teknologi for å simulere treningen? 

– Vi har utviklet et læringsopplegg ved hjelp av en spillmotor og VR-briller. Det er interaktivt, og brukeren kan bevege seg rundt i terminalen. Når en kritisk situasjon oppstår, må de ta et aktivt valg – og håndtere konsekvensene deretter, sier han. 

Se tech-frokost med Thomas Refvik i Posten her:

Var «det neste store» – hva nå?  

Virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) går gjerne under samlebegrepet XR. 

Har du spilt Pokemon Go, sjekket ut VR-briller eller prøvd et filter på sosiale medier hvor digitale elementer plasseres i virkeligheten, vet du hva det er snakk om. 

Men XR brukes ikke bare for underholdning. Flere har lenge ment at dette kan brukes på lure måter i arbeidslivet. Til alt fra å gjennomføre kirurgiske operasjoner til å drive med opplæring. 

De som har fulgt med på tech det siste tiåret husker kanskje at utvidet virkelighet lenge ble omtalt som «det neste store». Mark Zuckerberg gikk så langt som å satse fullt på denne ideen med lanseringen av Metaverset i 2021

– Med en gang du tar på et VR-headset, forsvinner verden rundt og du har hundre prosent oppmerksomhet på ett sted, sier Thomas Refvik, spesialrådgiver i Postens avdeling for Fremtidsteknologi (Foto: Posten Bring)

– Mye har skjedd  

I dag er det få som snakker om XR – og enda færre som bruker det. Hva skjedde egentlig med alt oppstusset? 

– XR er kanskje verdens merkeligste produktkategori. Man har trodd at det har vært modent for bruk i sikkert 20 år. De første VR-brillene kom på 40-tallet. Så er det blitt hypet opp og utviklet seg i bølger, sier Refvik. 

Jobbens hans i avdelingen for Fremtidsteknologi er å analysere teknologitrender, og gi gode vurderinger på når ny teknologi er modent for markedet, og hvordan det kan skape verdi. 

Er generativ kunstig intelligens bare opphauset, eller kan det faktisk brukes til noe? Bør Posten Bring investere i kvanteteknologi nå, eller er det bedre å avvente? Har det skjedd noe innen selvkjørende systemer som kan gi brukere bedre tjenester?

Dette er spørsmål de vurderer for å få mest mulig effekt for hver investerte krone. Nå forteller han at det faktisk har skjedd en god del utvikling innen XR som gjør teknologien relevant igjen. 

– Det ene er at VR-headset er blitt rimeligere, mer tilgjengelig og enklere å bruke. Det andre er at det er gjort tester og pilotprosjekter som viser at potensialet for teknologien er kjempestort.

Han legger til: 

– Derfor har vi vurdert at timingen er riktig for å prøve det i Posten. 

Virtuelle omvisninger

Det første avdelingen for Fremtidsteknologi gjorde var å identifisere use caser i organisasjonen for å finne ut hvilke arbeidsprosesser som kunne passe for et XR-testprosjekt.  

Blant annet har de testet ut virtuelle omvisninger av Postens terminaler. De har mange nyansatte hvert år, og det er store forskjeller på de ulike terminalene. 

Her var det viktig å finne ut hvor enkelt de kunne løse en virtuell omvisning, og hvor mye de kunne få til på egen hånd.

De filmet terminalene med et 360-kamera, skapte en enkel fortelling, og gjorde det mulig for brukeren å bevege seg rundt i rommet mens de lærte om maskinene, rommet og arbeidsprosessene. 

– Hvor lavterskel kunne vi gjøre det? Og hvor tilgjengelig kunne vi gjøre det for brukeren? Det er viktig for oss at de som styrer opplæring selv kan ta i bruk infrastrukturen og håndtere VR-briller på egen hånd, sier han. 

Kan dette være en video?

Det er særlig et spørsmål som dukker opp: Hvorfor kan ikke undervisningen simpelthen være en interaktiv video på en skjerm, i stedet for VR? Er ikke formatet bare en kompliserende faktor oppi det hele?

– Det er også et spørsmål vi stiller oss selv hele tiden. Det mest opplagte svaret på det er at med en gang du tar på et VR-headset, forsvinner verden rundt og du har hundre prosent oppmerksomhet på ett sted, sier Refvik. 

– Alle har vel sett på en instruksjonsvideo i høyre hjørne på skjermen, mens man gjør andre ting. Når du først er helt oppmerksom, er det enklere å legge til interaktivitet og å simulere en faktisk hendelse, legger han til. 

Han forteller videre om opplæringsarbeidet knyttet til håndtering av farlig gods. 

– I de aller fleste tilfeller er riktig respons at man skal varsle nærmeste leder eller ringe 113. Men det ligger litt i ryggmargen at man skal fikse dette selv. Det ligger mye læring i å faktisk se hva du ikke skal gjøre. 

Produksjonskostnaden må ned

Foreløpig er Posten Bring i en testperiode. Erfaringene så langt er at potensialet med teknologien er stort, men at XR fortsatt er en relativt kostbar affære. 

– Hvis man skal ha en god return of investment, er det nødvendig at bruksområdene har store besparelser, enten i form av liv og helse eller i kroner og øre, sier Refvik. 

En annen kompliserende faktor er at markedet fortsatt domineres av få, store aktører det kan være vanskelig å ha tillit til i en organisasjon som Posten Bring. 

– Da tenker vi først og fremst på Meta og Facebook, legger han til. 

Samtidig er han tydelig på at dette i stor grad handler om læring, og at det derfor er mye nyttig innsikt å hente som går på hvordan organisasjonen fungerer. Hva skal egentlig til for at ny teknologi skal implementeres og skaleres? Hvordan sørger man for at det tas i bruk?

– Det er fascinerende å teste XR-løsninger i en organisasjon med så stort spenn i både alder og erfaring med teknologi. Både unge og godt voksne kolleger som er svært habile i bruk av både PC og mobil kan oppleve XR som overveldende første gang de får på et headset.

XR + generativ KI

Særlig har Refvik troa på XR i kombinasjon med fremveksten av generativ KI. 

– Vi trenger at innholdsproduksjon er kostnadseffektiv nok og adapsjonen tilstrekkelig stor for at XR ikke bare skal være artige demoer eller rett verktøy i veldig spesialiserte situasjoner, sier han og legger til:

– Dagens fremskritt innen generativ KI kan åpne mange dører for nye bruksområder. Det kan være nøkkelen til å gjøre XR til et mer tilgjengelig og nyttig verktøy.

At VR-briller og utvidet virkelighet fullstendig overtar måter å jobbe på, har han ikke tro på. Men det betyr ikke at han avskriver XR. Snarere tvert i mot.

– Vi kommer kanskje ikke til å gå rundt med XR-headset fra vi står opp til vi legger oss – men at det kan bli en større del av arbeidsdagen for langt flere av oss, er jeg ikke i til om.