VR & AR: Slik tar bedrifter det i bruk
Virtuell virkelighet (VR, Virtual Reality) og utvidet virkelighet (AR, Augmented Reality) er blant teknologiområdene som er i raskest vekst. Og det er mye i denne utviklingen som kan være til nytte for små og mellomstore bedrifter også.
VR og AR har i løpet av det siste tiåret blitt «allemannseie». Fra de første Snapchat-filtrene og Pokémon Go til implementering i frontruten på nye biler, og som et etterhvert viktig element i trening og opplæring, er AR i ferd med å vise sitt sanne potensial.
VR-simuleringer både innen medisin og byggeteknikk blir stadig bedre, samtidig som formatet utforskes i turistnæringen og tar en større del av spillindustrien.
Innovasjonen innen VR og AR er blant det mest spennende å følge med på av banebrytende ny teknologi, både for forbrukere og produsenter.
I denne saken finner du eksempler på hvordan disse teknologiene gjør store fremskritt, til inspirasjon for ytterligere nyskapning og bruksområder.
Vil du først lære litt mer om hva AR og VR egentlig er for noe? Da anbefaler vi at du tar våre korte, digitale kurs for å forstå teknologiene bedre.
Mikrokurs
VR: Virtuell virkelighet
Mikrokurset som lærer deg det viktigste om VR på 5 minutter.
Mikrokurs
AR: Utvidet virkelighet
Mikrokurset som lærer deg det viktigste om AR på 5 minutter.
Flere teknologiske gjennombrudd på vei(en)
Microsoft er, ikke overraskende, langt fremme når det kommer til AR-innovasjon. Selskapets nye versjon av HoloLens-brillene blir nå testet i en rekke bransjer, fra medisin til turisme og bilberging.
For eksempel: Om du skulle være så uheldig å få motorhavari, kan en bilberger ikledd AR-briller få kontakt med merkeverksted og gjennomføre en reparasjon med den infoen han trenger i synsfeltet – og på øret. Et pilotprosjekt har allerede blitt gjennomført på norske veier gjennom Falck og Sopra Steria, og har vist lovende resultater.
AR kan øke effektiviteten på arbeidsplassen
I 2017 meldte Harvard Business Review at for enkelte tekniske arbeidsoppgaver, økte effektiviteten med over 30 prosent med hjelp av AR-briller. For eksempel å montere koblinger i kontrollboksen til en vindturbin, eller ved heismontering.
Denne teknologien er fremdeles i utvikling, men det viser seg at det på sikt kan være mer kostnadseffektivt at en ansatt får en visuell steg for steg-guide underveis, heller enn at man må lese seg opp for hver enkelt oppgave. Google Glass (et produkt som nå er rettet mot bedriftsmarkedet) er kanskje det mest kjente produktet hvor en bruker kan streame video direkte fra brillen, og samtidig ha en bildeskjerm i øyekroken.
Prototyper og prosjekter blir mer virkelighetsnære
Blant andre Ford og Boeing har implementert VR-prototyper på et tidlig stadie av sine utviklingsprosjekter, og sistnevnte bruker dette for å få bedre oversikt over koblinger som strekker seg gjennom flyene. VR-prototyper kan være nyttige hjelpemidler for alle bedrifter som ønsker å fremheve aspekter ved en fysisk struktur, fra en bolig til landsbruksmaskiner.
Nyere smarttelefoner har mulighet til å vise AR-elementer over det brukeren ser gjennom skjermen. I bybildet kan dette for eksempel være en mulighet for entreprenører og eiendomsutviklere til å visualisere hvordan et byggeprosjekt vil se ut når det er ferdig. Veidekke er blant selskapene som nå bruker dette aktivt.
AR er en etablert del av kulturindustrien
Flere kunstnere bruker AR for prosjekter i offentlig rom. Publikum blir oppfordret til å oppsøke spesifikke steder i en by, hvor de kan se kunstverkene projisert på eksisterende objekter via mobiltelefonen.
Og ikke glem Pokémon Go-farsotten, som gjorde AR til et allment konsept i 2016. AR kommer til å fortsette å være en sentral del av kulturformidling, enten om det er i museumsbransjen eller i spill. Med utrullingen av 5G, vil vi også kunne se mer avanserte AR-opplevelser på mobilen, takket være at større mengder data kan sendes opp og ned til nettet i sanntid.
Skolen blir utenomjordisk
Multisensoriske opplevelser er til god hjelp for læring. I stedet for filmsnutter om planeter, vulkaner eller havgroper, kan man via VR og AR oppleve å være der heller enn å betrakte det. Og en skoletime i for eksempel biologi blir straks mer interessant om man har 3D-versjoner av kroppens organer eller celler som man selv kan «gå inn i», enn om man kun leste om dette i en bok eller så en video.
Det finnes mange læringsapper som bruker AR-teknologi til å visualisere ulike emner. Ta for eksempel Jesper Foss, «en omreisende lærer i personlig økonomi», og ansatt i Sparebanken 1 Østlandet, som i 2017 fikk omtale for «Jesper på hjul», hvor han reiste rundt til skoler og underviste barn og unge om pengebruk. Suksessen ble omgjort til et AR-basert program, som i 2020 ble solgt til Japan til bruk i japanske skoler. Det skriver Digi.no.
Men også når det kommer til kompetanseheving, opplæring og trening i bedriftsmarkedet – der det gjerne kreves spesialisert kompetanse, for eksempel på oljeplattformer – kan teknologi som VR og AR være svært nytt, slik flere kunder av norske Pointmedia nå erfarer:
Interiør som passer, og biler i stuen
Ikea var tidlig ute med å bruke AR for a la kunder plassere møbler i sine egne hjem med mobilen. Også Lamborghini var tidlig på med å få produktene sine inn i stuene til folk; ved lanseringen til modellen Huracán Evo RWD Spyder kunne publikum snu rundt på- og utforske bilen via mobiltelefonen.
Nye muligheter i helsesektoren
AR er allerede en del av kirurgiske inngrep i Norge. Tidsskriftet fra Den norske legeforening ser optimistisk på utviklingen, blant annet ved bruk av 3D-rekonstruksjoner av en pasients skjelett for å spore bevegelsesinnskrenelser og årsaker.
Røntgensyn og 3D-navigering under kirurgi gir raskere og mer nøyaktige inngrep.
De nye harene
Du har muligens allerede sett «lysharene» – en lyslist brukt under friidrettsstevner som beveger seg i den farten løpsutøvere ønsker å holde rundt banen.
Ghost Pacer, utviklet i Seattle via crowdfunding, er løpebriller med en virtuell figur – eller hare – innebygget. Denne figuren er programmert til å holde farten som utøveren ønsker, i håp om at dette kan hjelpe utøveren til å nå sine løpemål. Batteritiden er det foreløpig så som så med, men utviklingen er, nettopp, rask.
Reklamebransjens nye gulrot
Rapperen Snoop Dogg har vært å se i AR som en del av vinetikettkampanje for hans egen rødvinsserie. Som med Lamborghini fungerer AR nå også i større grad som en annonseringsteknologi enn tidligere – spesielt på Snapchat.
I en tid hvor det er mer trykk på at matprodusenter skal dokumentere bærekraftig produksjon, kan det også bli aktuelt å bruke AR-teknologi for å la konsumenter se hvordan maten de har på bordet foran seg, har kommet dit.
Utstyr du trenger for VR og AR
AR-kompatibilitet har de siste årene blitt standard på smarttelefoner, men med iPhone 12 Pro-modellene, iPad Pro og deres inklusjon av LiDAR-sensorer (Light Detection and Ranging) har Apple tatt føringen i AR rettet mot forbrukermarkedet.
Her er det blant annet mulig å lage 3D-kopier av objekter via telefonens kamera, eller plassere eksisterende 3D-objekter i hvilket som helst landskap. Dette kan være et nyttig verktøy for eksempelvis entreprenører som vil se hvordan et prosjektert bygg vil se ut fra gateplan.
Microsofts HoloLens kom i 2020 i ny versjon og er kanskje det mest sofistikerte AR-produktet til nå (Microsoft kaller det «blandet virkelighet»). HoloLens er foreløpig nokså dyrt og i stor grad myntet på større tekniske selskaper innen tekniske fag og medisin, samt militæret og utviklere. Samtidig viser den lange og kronglede veien til selskapet Magic Leap at AR fortsatt er et umodent marked – her setter de nå sin lit til at AR og VR kan gjøre mer nytte for seg på arbeidsplassen, heller enn i folks stuer.
Det er flere store aktører som nå utvikler ulike formater av AR-briller, eller smartbriller som de også kalles. Etter at Google Glass på midten av 2010-tallet ikke fikk den kommersielle populariteten de håpet på, har utviklere jobbet med nye varianter rettet mot bedriftsmarkedet.
Det ventes at Facebook lanserer en AR-brille i samarbeid med Ray Ban i 2021. Også Amazon har en AR-brille i betatesting. Det finnes også en rekke andre aktører som forsøker å nå ulike segmenter, som eksempelvis Everysights idrettsbriller eller Snapchats bildebriller. Teknologien er fremdeles litt for dyr til å være hverdagskost, men det er liten tvil om at AR-markedet kommer til å fortsette den voldsomme veksten det har hatt de siste årene.
VR-briller var en farsott allerede på 80-tallet, før man fant ut at teknologien ikke var helt på stell, og virtuell virkelighet gikk i en slags dvale. Det siste tiåret har imidlertid VR etablert seg som et vedvarende populært fenomen innen gaming. Oculus-brillene til Facebook har blitt den fremste aktøren, mens både Sonys Playstation og Samsung har egne VR-modeller.
I dag brukes imidlertid VR også blant annet i ingeniørfag, for kundebehandling, i sikkerhetsopplæring og innen helsefag. VR-briller kan kjøpes i de fleste store elektronikkbutikker.
Mikrokurs
VR: Virtuell virkelighet
Mikrokurset som lærer deg det viktigste om VR på 5 minutter.
Mikrokurs
AR: Utvidet virkelighet
Mikrokurset som lærer deg det viktigste om AR på 5 minutter.