Viktigheten av å være synlig

Foto: Johnér

Viktigheten av å være synlig

Det er mange måter bedriften din kan komme i kontakt med potensielle og eksisterende kunder på – samt opprettholde denne kontakten, slik at kundene ikke forsvinner.

Hvordan du best kommuniserer med «resten av verden» er avhengig av hvilken bransje du er i, og hvem kundene dine er – om det er privatpersoner, bedrifter eller offentlige virksomheter. Felles for alle bedrifter er uansett at digital synlighet og tilstedeværelse er viktig.

Dette er det viktig å tenke på for å være synlig på nett

❗ Ha en god hjemmeside
På hjemmesiden bør det være enkelt å finne fram til det besøkende ser etter når de besøker nettstedet ditt, og det bør være enkelt å gjøre den handlingen du vil de skal gjøre der. Nettsiden må oppleves som relevant, og fungere godt på både PC og mobil.

❗ Sørg for at bedriften er synlig i Google-søk
Såkalt søkemotoroptimalisering (SEO) er verktøy og arbeid med innhold som gjør at de som søker etter informasjon om det bedriften din driver med, også kan finne dette hos deg. Sørg for å bruke ord kundene søker etter.

❗ Vær der kundene dine er
Som oftest innebærer dette å være til stede der kundene er å ha en eller flere sider på sosiale medier – for eksempel Facebook og LinkedIn. Her er det viktig å kjenne kundene, og konsentrere seg om plattformen(e) dine kunder bruker mest. Gjør deg interessant for målgruppen – skriv om det som er relevant.

❗ Sett opp eget budsjett for annonsering
Det er mange måter å jobbe med innhold og annonsering på, avhengig av hvem du vil nå og hva som er mest lønnsomt for din virksomhet. Finn riktig kanal for din bedrift å annonsere i, og bruk penger for å nå ut til nye kunder og slik øke markedsandeler.