Kanalvalg: sosiale medier

Foto:Johnér

Kanalvalg: sosiale medier

Hvor ferdes kundene dine på nett? Tenk over kanalvalg med utgangspunkt i målgruppen du identifiserte i forrige del. I hvilke sosiale kanaler treffer du målgruppen din?

Gode muligheter for segmentering med Facebook

Vil du nå profesjonelle og bedrifter, kan du kanskje ha størst effekt av LinkedIn. Men om du virkelig ønsker å spisse markedsføringen din mot en nøye utvalgt gruppe kunder – enten du deler inn etter interesser, bosted, kjønn eller noe helt annet – er Facebook i mange tilfeller den mest effektive markedsføringskanalen. Her kan det lønne seg å sette seg inn i og bruke Facebook Business Manager (som samtidig gir din bedrift mulighet til å annonsere på Instagram). Da har du mer kontroll på annonsene og flere målrettingsmuligheter. Vi kommer tilbake til dette når vi går inn på ulike verktøy.

Spiss deg i form av et tema

Kanskje kundegruppen din er opptatt av et spesielt tema? Mange firma har lykkes med tema-podcaster (sikkerhetsleverandøren McAfee har for eksempel en meget bra podcast kalt Hackable om sikkerhet på nett), mens andre har satset for fullt på grupper på Facebook; rengjøringsmerket Klar har etablert en lukket Facebook-gruppe der de henter innspill og tilbakemeldinger fra engasjerte kunder, og bruker denne aktivt til å forbedre produktene sine og drive innovasjon.

Yngre målgrupper

Instagram var for noen år tilbake der “kidsa” var, men nå har etter hvert foreldregenerasjonen også inntatt denne kanalen. Den yngre generasjonen finner du helst på SnapchatYouTube og TikTok. Sistnevnte har nylig åpnet opp for annonsering, så dersom det er en yngre målgruppe du skal nå, kan det være verdt å sjekke ut disse kanalene. Pass på at du overholder reglene for markedsføring rettet mot barn.