Innholdsmarkedsføring og CTA

kortbetaling

Innholdsmarkedsføring og CTA

En godt strukturert nettside med relevant og interessant innhold blir ikke bare premiert av Google i form av bedre synlighet, men kan også være kjøpsutløsende for besøkende kunder.

Her kommer gjerne content marketing, eller innholdsmarkedsføring inn i bildet: Med godt og lesverdig innhold, utstyrt med en relevant call to action/CTA (en knapp eller link som oppfordrer leseren til å klikke på den) kan en engasjert leser lettere omvendes til en kunde.

Innholdsmarkedsføring 

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, er kort fortalt god historiefortelling som gir leseren interessant innhold om produkter eller tjenesten, uten at det oppleves som reklame.

🤔 Hva treffer kunden din når de går inn på nettsiden din? Er den fylt med generell informasjon om ulike produkter eller tjenester? Hvilken nytte har kunden av nettsiden din? Og hva vil du kunden skal gjøre på nettsiden? For å øke verdien av nettsiden din, kan du ved hjelp av enkle grep gjøre den mer interessant. La oss ta et eksempel: 

En bedrift leverer møbler, og ønsker å øke salget av sofaer. I tillegg til å sørge for at riktig produktinformasjon er tilgjengelig, og at det opprettes en logikk i sorteringen på nettsiden, skriver de en artikkel med tittel “Hvordan finne din nye drømmesofa”.

Der gir de tips til hvordan man velger riktig sofa, hva man bør tenke på, gir oversikt over ulike sofatyper og linker videre til andre artikler som gir oversikt over hvilke typer sofaer de tilbyr i ulike kategorier (“Se alle modulsofaer her”, “Nordisk design er inn som aldri før”, “Våre dypeste sofaer passer perfekt til Netflix!”). 

Call To Action (CTA)

Bedriften deler artikkelen «Hvordan finne din nye drømmesofa» på Facebooksiden. Der skriver de en deletekst som er teksten over bildet og tittelen under som hentes fra nettsiden. Når du legger ut en post på Facebook kan du velge om den skal ha en handlingsoppfordring. Dette kalles Call To Action (CTA).

En CTA er et grafisk element, en link eller eller tekst, ofte i form av en knapp. Knappen/linken brukes i digital markedsføring for å få mulige kunder til å gjøre en bestemt handling.

  • Eksempel på CTA: «Les mer», «Meld deg på» , «Bestill» og «Last ned gratis e-bok».

Hva vil du leseren skal gjøre som neste handling?

Skal de kjøpe, lese en ny bloggartikkel, melde seg på nyhetsbrev eller ta kontakt med deg? Avslutt alltid innhold med neste steg.