Målgrupper

Målgrupper

Netflix-sjefen, Reed Hastings, har sagt at den største konkurrenten deres ikke er andre strømmetjenester. Det er … søvn.

Det er utrolig mange som slåss om oppmerksomheten vår til alle døgnets tider. For mange går det knapt et øyeblikk i løpet av en dag uten en eller annen form for inntrykk. Som en konsekvens av dette er vi som kunder, målgrupper, enkeltpersoner – kall det hva du vil – blitt utrolig kresne og kritiske til hva vi vil vie den dyrebare oppmerksomheten vår til. 

Når du driver med markedsføring er det derfor ikke bare andre merkevarer du konkurrerer med. Du konkurrerer mot alt av som finnes av film og tv, podkaster, spill, selfies, nyheter og videoer på Instagram, Reddit og TikTok.

Og ja, også det at vi mennesker fortsatt må sove innimellom. 

Dette må du som markedsfører ta på alvor: Du må kun dele noe som har verdi for målgruppen. Det betyr at du må vite hvem de er – og hva de er interessert i å høre.

Hvem er deres nåværende og potensielle kunder? Hvilke behov og problemer har de, som du kan bidra til å løse? Hvordan kan du bruke digitale verktøy og kanaler til å nå ut til dem med relevante budskap – som evner å fange oppmerksomheten deres i løpet av et brøkdels sekund?

Hva vil du si – som også målgruppen vil høre?

For å være en troverdig avsender må du fortelle om ting dere har kredibilitet på, og jobbe med egen merkevare. Ved å hele tiden bli bedre kjent med målgruppen din, kan du så stadig være mer relevant. 

Del kun ting som har verdi for målgruppen. Og kom raskt til poenget, så mottakeren kjapt forstår hvorfor de skal bry seg om det du har å si.

Kom til poenget!

Viktigheten av å komme kjapt til poenget kan vi nesten ikke understreke nok. I en sosiale medier rekker du knapt å si «Hei, jeg heter …» før publikum har skrollet videre. Begynner du hver artikkel med «Vi lever i en verden der …» og en liten samfunnsanalyse, mister du fort lesere som leter etter et svar. 

Få frem, så fort som mulig, hva du ønsker å kommunisere og hvorfor målgruppen bør bry seg. Hvordan du lager godt innhold med spissede budskap vil du lære mer om senere i veiviseren.

Mest sannsynlig er det kun en brøkdel av det du har på hjertet som målgruppen din egentlig er opptatt av. De meste effektive budskapene og vinklingene finner du akkurat i skjæringspunktet mellom det du vil fortelle og det målgruppen er interessert i å høre.

Hvilke behov skal du løse for målgruppen din? 

En nøkkel til suksess er altså at du forstår målgruppens behov, smerter, utfordringer – og gleder ved å finne løsningen på behovet de har.

Spørsmål å stille om målgruppen:

  • Hva er den typiske atferden deres? 
  • Hva interesserer de seg for? 
  • Hvilke behov har de? 
  • Hva søker de etter på nett? 
  • Hvilke nettsider besøker de? 
  • Hvilke sosiale medier bruker de? 
  • Hva slags type mennesker er de? 
  • Hvem følger de?

Vi tar et eksempel. Om du driver et reisebyrå, ville du kanskje ha siktet deg inn mot familier som ønsker å reise til syden. Det blir for unyansert! 

Ved å dykke inn i behovet, kan vi dele inn intensjonen bak det å reise inn i disse gruppene: 

  • Å se nye steder
  • Å slappe av
  • Komme seg bort fra hverdagen
  • Tilbringe tid med de du bryr deg om
  • Nye opplevelser
  • Ta feriebilder for å gjøre andre misunnelige

Ved å forstå behovet, eller «jobben» som kunden ønsker å få gjort, kan du snakke direkte til utfordringene kunden har.

Slik kommuniserer du rundt behov:

  • Forstå behovene du løser 
  • Lag et enkelt budskap per behov 
  • Få fram hvordan ditt produkt eller tjeneste løser dette 
  • Vit hvorfor de kjøper, eller hvorfor de bør kjøpe, dette produktet av deg

Vil du lære mer om hvordan du forstår målgruppen din? Veiviser Innovasjon har et eget steg om dette.

🤔 Hva er verdiforslaget deres? Hvis dere skal vinkle markedsføringen deres på problemene dere løser, i stedet for produktet eller tjenesten dere tilbyr – hva er det i så fall dere vil kommunisere?

Jobb datadrevet for å treffe målgruppen – men husk personvernet

For å jobbe mest mulig treffsikkert, bør du ikke bare gjette svarene på hvem kundene er, hva de er interessert i og hvor du treffer dem. I stedet bør du jobbe datadrevet – og optimalisere annonsene og innholdet basert på den innsikten du finner. 

Slik maksimerer du sjansene dine for å treffe målgruppen på riktig tid og sted.

Det er mange måter å gjøre dette på – og det er mye av det vi skal gjennom. For eksempel kan du kartlegge akkurat hva det er folk søker etter på Google, og tilpasse nettsidene deres etter dette (søkemotoroptimalisering). Eller du kan bruke data og innsikt fra nettsiden og fra sosiale medier for å finne ut hva som fungerer bedre enn annet. 

I neste omgang er det mulig å bygge opp egne publikum, sende målrette annonser, og gjøre såkalt retargeting eller remarketing – altså å rette markedsføring mot de som allerede har handlet hos deg, besøkt nettsiden eller engasjert seg i et innlegg i sosiale kanaler. Returnerende besøkende har høyere konverteringsrate enn nye besøkende. 

Her er det imidlertid viktig å være godt kjent med GDPR og å jobbe på måter som ivaretar personvernet. Dette vil vi se litt nærmere på allerede i neste steg.