Roller, organisering og arbeidsflyt

Roller, organisering og arbeidsflyt

 

Ditt digitale markedsteam

Ditt markedsteam består av deg, teamet ditt og eksterne byråer. Det er enkelt og nyttig å samarbeide på tvers når du sørger for en tydelig rollefordeling.

Denne kunnskapen og kapasiteten må du ha i teamet

Innhold
Skriver salgsutløsende tekster og engasjerende kunnskapsartikler.

Design
Kan omfatte flere ulike roller, f.eks. visuell utforming av innholdet, oppsett av landingssider eller å lage bannere.

Analyse
Analyserer forretningen, Analyticsdata og gir innsikt og hypoteser.

Kommunikasjon
Styrer sosiale medier, e-post og kommunikasjon med kunder.

Annonsering
Tallknusere som plasserer og optimaliserer annonser. Obs: Ulike kanaler krever ulike ferdigheter.

🤔 Hvem er «noen»; hvem gjør hva i ditt markedsteam?

Litt for ofte sitter en person med ansvar for veldig mange av disse områdene. Det er nesten umulig å være god på alle områder. Den digitale superhelten finnes ikke. Søk hjelp der du ikke har kompetansen selv.

Gjøre selv eller sette bort?

Det er du som kjenner produktene og tjenestene best, og ikke minst er det du som kjenner målgruppen og strategien til bedriften din. Du som markedsansvarlig bør alltid være i førersetet.

Men det finnes ikke en digital superhelt som kan alt! De fleste bedrifter kan ha god nytte av å ha en samarbeidspartner på digital markedsføring. Både å produsere og distribuere innhold profesjonelt og effektivt er egne fagfelt. Gjør det dere kan internt, men knytt dere gjerne til et byrå som en forlengende arm eller sett ut enkeltoppdrag der dere mangler kapasitet eller kompetanse.

Et byrå med ressurser som kan utfylle deg og de interne ressursene deres, kan hjelpe til med å sørge for at bedriften din er konkurransedyktig.

Dette bør du gjøre selv:

  • Ha eierskap til innhold i egne kanaler, både på nettsted, blogg og i sosiale medier. Det betyr ikke at dere må lage alt innholdet selv
  • Ta ansvar for eget nettsted og at noen legger ut innhold. Teknisk utvikling bør du ofte la et byrå ta seg av
  • Har du visuelt fine produkter som klær eller opplevelser, solgt gjennom et nettsted? Vurder å ansette noen med kompetanse på grafisk design eller videoproduksjon

Dette kan du med fordel sette bort:

  • Innsikt om markedssituasjonen, konkurrentene, kanaler og målgruppene dine. Spesialister kan ofte se potensial i ulike kanaler
  • Riktig måloppsett med sporing på nettsiden og i sosiale kanaler
  • Annonsering i digitale kanaler har blitt et spesialistområde. Det krever lang erfaring for å mestre annonseringsverktøy som Google Ads. Fallgruvene er mange. Bruk gjerne et byrå for å få mest mulig ut av annonsekronene
  • Teknisk utvikling av nettsted
  • Rådgivning innen søkemotoroptimalisering
  • Innholdsproduksjon – enten i kampanjeperioder eller løpende produksjon av artikler, podkast, foto og video
  • Er du alene om markedsføringen i din bedrift kan det være lurt å få hjelp til gjennomføring – slik at du får vekst raskere. Hva er det du ikke rekker å gjøre selv?

Hva du velger å gjøre internt eller sette bort, avhenger naturligvis av hvilken kompetanse ditt interne markedsteam har. Det er få markedsteam i Norge som er store eller kompetente nok til å gjøre alt «in-house».

Arbeidsflyt

Det er deilig når det flyter og du får ting gjort! Det er ikke like lett å finne rytmen alle dager. For å vite at du prioriterer riktig, er det viktig at du jobber etter en plan.

Styringsdokumenter og mål
Markedsføring er viktig for å oppnå bedriftens forretningsmål som vekst og økt lønnsomhet. For deg som jobber med markedsføring er det viktig å vite hva markedsføringen og det digitale skal bidra med.

Legg en masterplan
Det finnes mange nyttige prosjektstyringsverktøy, men det er også fullt mulig å benytte Excel eller Google Sheets til planlegging! Excel er de fleste komfortable med, og malene du finner under kan være en  god start på en bedre arbeidsflyt.

Ved å ta i bruk Google Sheets vil alle kunne jobbe samtidig i samme dokument, og du sikrer at alle har tilgang til samme versjon. Det finnes mange gratis maler for Google Sheets for alt fra budsjettering til markedsplaner.

Du bør ha disse planene:

  • Årshjul
  • Innholdsplan (blogg, nyheter, annet innhold)
  • Kampanjeplaner

Last ned masterplan med årshjul, innholdsplan og kampanjeplan

Denne filen inneholder blanke maler for de tre planene ovenfor samt et utfylt eksempel på hver av disse.