Vær relevant og tilgjengelig

Vær relevant og tilgjengelig

Kjøpsbeslutninger er noe folk ofte har en lav grad av involvering i, og overraskende mange vet lite om merkevaren de kjøper: De har viktigere ting å tenke på, og kjøper gjerne det produktet som er enklest å kjøpe av en merkevare de har kjennskap til.

Merk deg derfor disse to stikkordene: Relevans og tilgjengelighet.

Vær så relevant som mulig – og sørg for at ditt produkt er tilgjengelig, både i direkte og overført betydning.

Relevans

Hvem løser du et behov for? Snakk om noe målgruppen din er interessert i. For å treffe godt, må du segmentere målgruppen din etter modus. Det kommer vi tilbake til.

Tilgjengelighet

Mental tilgjengelighet går på at du må bli husket for å kunne bli valgt. Folk må komme på at du eksisterer. 

Fysisk tilgjengelighet vil si at det må være lett å kjøpe ditt produkt eller din tjeneste. Har du god distribusjon i butikker og byer, og/eller er det lett å handle av deg på nett?

Hvor treffer du målgruppen din?

Bli kjent med målgruppen din. Hvilke kanaler foretrekker målgruppen din, og hvilke er mest egnet til å få målgruppen din interessert i deg – og til å handle av deg? Er det noen nye kanaler du kan teste? Følg med på Ipsos mediebarometer for å se hvilke kanaler som er mest populære.

Spam er når du bommer på målgruppen din. Treffer du riktig person med et relevant budskap, vil de kunne like deg.