Synlighet

Synlighet: Sørg for at interesserte, potensielle kunder finner deg

Dersom noen har et behov eller et problem, tyr de gjerne til et internettsøk. I nesten alle tilfeller innebærer dette et Google-søk, men det er også vanlig å lete etter svar på sosiale medier.

For at du skal kunne fange opp og svare på denne interessen, er det viktig at din bedrift er synlig i søk og i relevante sosiale medier – og at denne synligheten leder videre til nettsiden din. Denne synligheten kan du sikre ved hjelp av blant annet SEO (se forrige side) og søkemotormarkedsføring (SEM) som vil si at du betaler for at din bedrift blir vist ved søk etter tjenester du tilbyr. Dersom du benytter SEM er det viktig å sørge for at tekstannonsen din samsvarer med søkeordene, og at du har en side på nettsiden som samsvarer med intensjonen.

Sørg for å registrere bedriften din med navn og adresse på Google Min bedrift (GMB). Da er sjansen større for at lokale kunder som søker etter for eksempel en rørlegger, får opp nettopp din rørleggerbedrift – og du vil bli synlig i kartoppføringer og kan få anbefalinger fra kunder.

Rask responstid og lik kontaktinformasjon – i alle kanaler

Kunder som kontakter deg, forventer gjerne et raskt svar. Hvor lang tid forventer du selv at det skal gå fra du sender en melding til et selskap på Facebook før du får et svar? Hvilket inntrykk sitter du igjen med dersom de ikke svarer?

Sosiale medier er ikke en enveiskanal; det er viktig å ivareta dialogen som foregår her. Husk også på at kundeservice blir ivaretatt i denne kanalen. Flere verktøy tilbyr også automatiske svar som du kan opprette. Legg igjen en hyggelig hilsen hvor du gir forventninger videre, og gjerne en lenke til ofte stilte spørsmål.

Vær nøye med at telefonnummer og adresse er den samme i alle kanaler, eksempelvis på egen nettside, GMB, Facebook og andre eksterne sider.

Se hvilke bedrifter som har vært inne på nettsiden din – B2B

Lurer du på hvilke bedrifter som har vært inne på nettsiden din? Det er mulig ved hjelp av Albacross.

Hvordan gjør din bedrift det sammenlignet med konkurrentene?

SEMrush er et verktøy hvor du kan legge inn nøkkelordene du vil være synlig på og de viktigste konkurrentene dine, og følge med på hvordan din bedrift presterer sammenlignet med konkurrentene. SEMrush overvåker også nettsiden din og gir deg tips til hva du kan gjøre for å forbedre nettsiden med tanke på SEO.

Vil du lære mer om hvordan du kommer i gang med Facebook-markedsføring? I dette videokurset lærer du blant annet om oppsett av konto og administrasjon av annonser og kampanjer.

Vil du lære mer om Google Analytics og komme i gang med en konto? Ta dette videokurset som er laget i samarbeid med NKI.

I Google Skillshop kan du ta kurs i Google Analytics.