Søkemotoroptimalisering (SEO)

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)? 

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse
google.com

SEO, Search Engine Optimalization, handler om å få mennesker og søkemotorer som Google til å oppfatte at ditt innhold er det beste for ulike søkeord. Vi var allerede inne på det da vi så på brukervennlighet og universell utforming i forrige steg.

Selv om søkemotorer etter hvert har blitt utrolig smarte, kan en søkemotor for eksempel ikke se hva som er på et bilde eller tolke kontekster like godt som mennesker. Derfor er det en del tiltak du bør gjøre for at søkemotorer skal forstå innholdet ditt – og så godt som alltid gjør dette arbeidet at også mennesker forstår innholdet bedre.

Identifiser søkeord

Start med å finne ut hvilke ord folk bruker for å finne produkter og tjenester du tilbyr.

Ville kundene dine kalt spisestedet ditt for en «restaurant», «bar», «kafé» eller «pizzeria»? Eller er de kanskje mer opptatt av om du tilbyr «uteservering», «konserter», «fin utsikt» eller «lov med hund»?

Et godt tips for å komme på relevante ord og begreper er å ta en titt på eget nettsted, konkurrenters nettsted og i annet markedsmateriell. Hør gjerne også med kundene dine eller kundeservice, dersom du har det. Hvilke ord og uttrykk bruker de? Skriv ned.

Du kommer ofte langt med søkeordskartleggingen dersom du snakker med kunder og idémyldrer med kolleger. I tillegg finnes det en rekke verktøy som hjelper deg å kartlegge hvilke søkeord målgruppen din bruker. Google Søketrender er et gratis verktøy der du kan sammenligne ulike søkeord og se hvor hyppig de er brukt.

Optimaliser nettstedet ditt

Når du har funnet ut hvilke søkeord kundene dine bruker, står arbeid med innholdet på nettsiden for tur. Ta for deg en tjeneste av gangen og finn ut:

  • Har du en side som handler om akkurat dette? Hver tjeneste trenger én dedikert side.
  • Bruker du de samme ordene som kundene dine? Hvis ikke, justerer du ordlyden.
  • Spesielt viktig er det å bruke søkeordet i overskriften og mellomtitler.
  • Lenker du til dine viktigste produkter og tjenester fra forsiden? Det kan være lurt, ettersom det er dette flest er på jakt etter.

Teknisk SEO: Klarer søkemotorer enkelt å lese nettsiden?

Dersom nettsiden din laster raskt, har en forståelig kildekode og oppleves brukervennlig også fra mobil, vil søkemotorer enklere oppfatte hva du tilbyr, og dermed også gjøre nettsiden din synligere i Google for relevante søkeord. Til dette arbeidet kreves en god forståelse av hvordan søkemotorer fungerer og hvordan et nettsted er bygget opp.

Dette er viktig for SEO:

  • Kvaliteten på innholdet ditt – er innholdet på nettsiden virkelig nyttig for folk? Svarer på det de lurer på, på den beste måten?
  • Hver tjeneste eller produkt må ha sin egen side
  • Nettsidens hastighet, sjekk Pagespeed insight
  • Bruk av ord og språk som kundene dine bruker
  • Lenker internt på ditt nettsted
  • Lenker fra andre troverdige nettsider

Nettsiden din må innfri både menneskers og søkemotorers forventninger for å fortjene topprangeringer og gratis klikk.

Du må med andre ord finne ut hva kundene dine er på jakt etter og sørge for at innholdet på nettsiden hjelper kundene med å få løst problemene sine.

Deretter bør du gå gjennom nettsiden systematisk og sjekke at du bruker de samme ordene som kundene dine og at søkemotorer enkelt forstår hva innholdet ditt handler om.

Når du har gjort denne jobben, vil du kunne oppleve at nettsiden får en litt bedre plassering i søkemotoren. Samtidig vil de færreste oppleve at nettsiden over natten ligger på førsteplass. Hva gjør du da?

By på ekspertisen du sitter på

Søker du etter «boliglån» vil du mest sannsynlig få opp store banker som dnb.no, sbanken.no og nordea.no. Hvorfor finner du ikke Tysnes sparebank i toppen? De tilbyr også boliglån.

Årsaken er ikke at DNB er en større bank. Men, de har i en årrekke bydd på råd og tips om personlig økonomi – også digitalt. De har skrevet hundrevis av artikler om alt fra tips til deg som skal ha ditt første boliglån, hvor mye du kan låne, hva banken vurderer når du søker boliglån osv. Dette innholdet viser søkemotorer at dnb.no er en stor autoritet på boliglån.

Hva lurer dine kunder på? Hvilke råd og tips kan du komme med? Del i vei!

Dette vil vi fortsette å se på i neste steg, som handler om innhold og innholdsmarkedsføring.

Alt du må vite om SEO

Lær mer om SEO og kom i gang gjennom vår guide: Hva er SEO? Her er alt du trenger å vite for å komme i gang