Slik skaffer du innsikt

Slik skaffer du innsikt

Hva trenger vi innsikt om?

Innsikt er litt som en løk. Det er mange forskjellige lag og typer innsikt. Noe av innsikten kommer du ikke utenom.

Områder du og bedriften din bør ha kontroll på fortløpende:

Tabell om hva bedriften bør ha kontroll på

Snakk med kjente og test

Det er lett å bli blind på det du driver med selv. Tall og analyser er nyttig og kvantitativt, men det er fullt mulig å kjøre seg fast. Av og til kan det være den gode praten med en venn eller en eksisterende som setter i gang de riktige tankene i hodet ditt!

Brukertesting er undervurdert og blir ofte avglemt. Når du lager en ny nettside, for eksempel, test den på et utvalg i målgruppen. Eller i hvert fall: Test den på noen kjente. Finner de fram? Skjønner de hva din bedrift driver med?

Hør med noen i nær omgangskrets som du har lett tilgang til og som stiller opp for deg. Disse har ikke samme innsikt som deg og vil se ting annerledes. Det kan gi overraskende nyttig innsikt og tilbakemeldinger!

3 typer testing du bør drive med:

1. Brukertesting
Nettsider bør testes av brukere, altså mennesker. Mange tilbyr digital testing hvor brukere for eksempel filmer seg selv og snakker høyt mens de skal utføre ulike oppgaver på nettsiden din. Teston er et eksempel på leverandør.

2. A/B-testing
A/B-testing er en splitt-test som vil si at du deler målgruppen din i 2 like deler og eksponerer hver del for en variant av en annonse du vil teste. Ingen person ser alle variantene dine, men kun den ene de blir eksponert for. Test kun 2 varianter om gangen og pass på at det kun er 1 endring mellom annonsene. Vil du teste hvilket bilde som fungerer best, la det kun være bildet som er forskjellig.

Test ulike budskap i annonser, ulike bilder og ulik oppfordring til handling. Dette vil gi deg innsikt om hva som funker best. Det kan du gjøre mer av og oppnå stadig bedre resultater. Les mer om testing i Kanaler og kanalmiks.

3. Kreativ testing
Våg å gjøre noe nytt, det er gøy! Og plutselig knekker du en kode og får mer respons. Hva med å teste en ny kanal som Snapchat og by på her-og-nå-innhold? Eller hva med å kjøre filmannonsering på YouTube eller en kanvas (en slags mini-nettside eller flyer) på Facebook? Det er kun du som setter begrensningene.

Webanalyse med Google Analytics

Webanalyse handler om å samle inn data om brukerne på et nettsted. Google Analytics er verdens mest brukte verktøy for webanalyse. Flere andre analyseverktøy baserer seg på de samme prinsippene.

Dette finner du svar på om brukerne:

  • Hvor kommer de fra?
  • Hvilke sider besøker de?
  • Hvor mange sider besøker de?
  • Hvilken enhet og nettleser bruker de?

Kom i gang
Har du Google Analytics installert på nettstedet ditt? Hvis ikke kan du installere dette, eller ta kontakt med de som har laget nettstedet og be om dette. Så snart verktøyet er på plass, kan du begynne å hente ut rapporter over trafikken som kommer.

Grunnleggende begreper i Google Analytics

En tabell som gir oversikt over grunnleggende begreper i Google Analytics

De viktigste rapportene

Google Analytics har en stor mengde ulike rapporter du kan klikke deg frem til i menyen, og det er lett å gå seg vill. Det er fritt frem å utforske – du kan ikke påvirke oppsettet eller gjøre noen skade ved å klikke deg rundt.

Bruk disse fire GA-rapportene:

1. Oversikt
Rapporten finner du under «Målgruppe / Oversikt» i menyen (Engelsk: Audience / Overview).

Her ser du de overordnede nøkkeltallene for trafikken på nettstedet, og ved å velge ulike datoperioder kan du få et bilde av hvordan trafikken utvikler seg over tid.

2. Trafikkilder
Rapporten finner du under «Trafikk / All trafikk / Kanaler» i menyen (Acquisition / Traffic / Channels).

Her ser du trafikken målt i brukere og/eller økter, brutt ned på de viktigste kategoriene av kilder: Organisk søk, betalt søk, sosiale medier og direkte trafikk. Du kan klikke deg inn for å se flere detaljer, eller utviklingen for en enkelt kanal. «Fluktfrekvens» og «Sider per økt» er nyttige tall å se på for å vurdere ulike deler av trafikken opp mot hverandre.

3. Sidevisninger
Rapporten finner du under «Atferd / Nettstedsinnhold / Alle sider» i menyen (Behaviour / Site content / All pages).

Her ser du trafikken i sidevisninger fordelt på hver enkelt side på nettstedet. Alle visninger av hver enkelt side telles med, uansett om det var den første siden brukeren startet på eller om den ble vist som en del av et besøk over flere sider. “Tid pr side” forteller hvor lang tid det gikk før brukerne gikk videre til neste side, men teller ikke med dem som forlot nettstedet og avsluttet besøket sitt her. Et søkefelt på øverste rad i tabellen gjør det enklere å finne frem til spesielle sider du er interessert i.

4. Mål
Rapporten finner du under «Konverteringer / Mål / Oversikt» i menyen (Conversions / Goal / Overview).

Sørg for at dere har definert hvilke aktiviteter som skal telles som «Mål». Da vil du her få en oversikt over antall fullførte mål. Det er vanlig å få hjelp til måloppsett.

Følg med på trender

Gjør du nøyaktig det samme år etter år, er det oppskriften på å bli utkonkurrert!

Google, Facebook og andre tilbydere av digital annonsering utvikler seg i enormt tempo. De slipper nye markedsføringsmuligheter på løpende bånd. Nye medier som TikTok inntar mediebildet. Det er et mylder av influensere og muligheter der ute. Hva gjør du?

Tips til hvordan du holder deg oppdatert:

  • I hvilke kanaler finner du målgruppen din? Følg med på medievaner i Ipsos mediebarometer.
  • Hva sier Google om søkeord og utviklingen til merkevarer over tid? Sjekk Google Trends.
  • Google tenker. Meld deg på nyhetsbrev fra Think with Google.
  • Finn en podcast som er relevant for deg. Hva med Social media marketing podcast?
  • B2B (business to business)? Her finner du en nyttig e-guide om trender innen B2B.
  • Skaff deg en byråvenn. Byråer med gode fagmiljøer pleier å være oppdaterte på nye muligheter.

Det lønner seg å prøve noe nytt

Å være nysgjerrig kan gi «early bird»-fordeler. «Discovery ads» er for eksempel et nytt annonseformat fra Google. Noen bedrifter hadde gjennom sitt byrå tilgang til beta-testing av dette formatet i ett år før det ble åpnet for resten. Da var prisene for annonsering svært lave, og det viste seg å være et effektivt annonseformat.

Innen netthandel er eksempelvis dynamisk remarketing effektivt. Det vil si at du når de som har sett på et produkt i nettbutikken din på nytt med produktet de har sett på. Brukerne trenger å bli minnet på deg som tilbyder når de er i kjøpemodus.

Hva som er viktig i ditt tilfelle avhenger av hva du forsøker å få målgruppen din til å gjøre. Selger du produkter eller tjenester som folk vet om? Eller må du fortelle markedet om disse?

Snakk med erfarne markedsførere om hva de har lyktes med. Del innsikt du har selv, og spill hverandre gode.