Segmentering

Segmenter målgruppen din

Før nådde du 1 million mennesker med samme budskap på TV. I dag kan du dele den millionen inn i segmenter.

Digital markedsføring gjør at du kan ha massevis av små, løpende kampanjer hvor du skaper relevans mellom budskap og modus målgruppen din er i. For det er faktisk slik at Google «ser deg». Dette gir muligheter for markedsførere:

Bruk mikrosignaler til å tilpasse budskapet
«Mann, 27 som bor i Oslo» sier mindre om den du prøver å nå enn at han «sammenligner priser på motorsykler på mobilen».

Hundrevis av tilpassede bannerannonser
Du kan enkelt skreddersy budskap til målgruppen din etter hvilken atferd de har på nett. Da øker relevansen.

MakrosignalerMikrosignaler
MannSammenligner priser på motorsykler på mobilen
27 årSjekker tatoveringsforum for hudpleieanbefalinger
Bor i OsloSer Kygo-konsert på YouTube

Har du opplevd å motta tilbud om et produkt du akkurat har kjøpt? De fleste opplever det irriterende. Du er ikke interessert i dette akkurat nå.

For å lykkes med digital markedsføring, må du dele inn målgruppen din etter hvilken modus de er i. Dette kaller vi kundereisen.

Data om brukerens adferd på nett hjelper deg å finne ut hvor i kundereisen ulike brukere befinner seg og danner grunnlaget for målretting i kampanjer. Dette skal vi se på i neste steg.