Nyhetsbrev og andre kanaler

Nyhetsbrev og andre kanaler

Hvorfor nyhetsbrev? Nyhetsbrevlisten er din egen liste med leads og kunder. Det er verdifullt å nå disse igjen og igjen, fordi nyhetsbrev:

  • Er en veldig effektiv salgskanal
  • Gjør at folk husker deg, at du er i «top of mind» eller beslutningssettet til folk
  • Gir deg lesere av bloggen

Åpningsrate * klikkrate = suksess:

Åpningsrate
Følg med på åpningsraten og send ut på nytt til de som ikke har åpnet nyhetsbrevet. Emnefeltet er svært viktig for å oppnå høy åpningsrate. Er åpningsraten din på over 20 prosent, gjør du en god jobb.

Klikkrate
Nyhetsbrevet bør være lettfattelig med korte konkrete budskap. Som regel ønsker du at brukeren skal klikke seg videre til et produkt eller til en artikkel. Ha tydelig knapp eller lenke videre for å oppnå høy klikkrate. I snitt vil 1,5-4 prosent velge å klikke.

Avmeldinger
Hold et øye med avmeldinger. Det sier noe om innholdet ditt treffer og om du sender ut nyhetsbrev for ofte.

Kilde: Gjennomsnittlig åpningsrate og klikkrate er hentet fra nyhetsbrevløsningen MailChimp sin statistikk fra en rekke bransjer. Sjekk ut hva snittallet er for din bransje (mailchimp.com). 

Nyhetsbrev fungerer like godt som salgskanal for nettbutikker som for direkte kommunikasjon innen B2B eller nyheter om et boligprosjekt.

Nyhetsbrev kan ha effekt gjennom hele kundereisen i se-, tenke-, handle- og like-fasen. Godt innhold i nyhetsbrev som mottaker opplever som relevant egner seg som regel i andre kanaler også.

Godt innhold i nyhetsbrev:

  • Del kunnskap og ekspertise
  • Selg til eksisterende kunder
  • Nyheter

Tips: Bruk pop-up på nettsiden for å få flere påmeldinger.

Andre kanaler

Nettaviser

Banner- og native-annonsering (annonse som ser ut som en nyhetssak) i nettaviser er en god kampanjeforsterkning. Ta kontakt med annonseavdelingen og få hjelp til å bygge et segment du ønsker å treffe. Du betaler mer for både plassering (som er troverdig blant nyheter) og for visninger (siden du treffer en mer spisset målgruppe) enn du gjør hos for eksempel Facebook eller Google.

Podkaster og Spotify

Podkaster er den nye radioen. Kan en god lydspot gjøre at du når målet ditt? Fungerer podkast som en del av kanalmiksen? Sørg for at du har godt innhold som egner seg og at du virkelig brenner for å lage episoder før du setter i gang. En god podkast krever innsats.

Spotify har også annonseringsmuligheter rettet mot gratisbrukere, som gjerne er unge. Hva med å koble stemningen en person er i basert på musikken personen hører på med annonsering? Det er ikke mulig i Norge. Ennå. Det er ikke offentliggjort når det kommer.

Influensere og ambassadører

Produktplassering i serier, rosabloggere og sportsambassadører – her er det mye du kan tenke på. Engasjerer du en influenser eller ambassadør, sørg for å velg noen som kler merkevaren din. Be de merke innhold med #annonsørinnhold, og sørg for at de sender deg tall på rekkevidde og engasjement de oppnår med innlegg om ditt produkt. Da kan du vurdere lønnsomheten.

🤔 Hvis dere skulle eksperimentert med noen andre kanaler enn bare sosiale medier – hva skulle det vært? Hvor er målgruppene dine og hvilke kanaler er best egnet til akkurat deres budskap?