Merkevarebygging

Merkevarebygging

På nettet kan du i teorien nå ut til hele verden med dine budskap. Men hvordan skal du stå ut fra alle de andre? Hvorfor skal noen bite seg merke i hva akkurat du har å si? 

For å lykkes med dette, må du for det første kjenne målgruppen og vite hva de er interessert i å høre. Du må være relevant. Dessuten må du kjenne deg selv – og hvilken posisjon du har som avsenderen av disse budskapene. 

  • Er du en troverdig avsender; har dere kredibilitet på det dere sier? 
  • Er du gjenkjennelig; vet folk i det hele tatt hvem dere er? 
  • Hvilke assosiasjoner har folk til dere? 

Å styrke sin posisjon som avsender innebærer å jobbe med sin egen merkevare. Det skal vi se på her, før vi ser nærmere på målgruppen og hvordan du treffer dem i neste steg.

Merkevarer

Ofte opplever vi produkter og tjenester som noe «større enn seg selv», på grunn av assosiasjonene og følelsene en har omkring det. Det er det som menes med en merkevare.

Hva er en merkevare?

En virksomhet er en merkevare når vi opplever den som noe mer enn bare produktet eller tjenesten de tilbyr. Folk oppfatter at nettopp det produktet eller tjenesten har en tilleggsverdi utover selve behovet som løses. Kjøperen får en følelse av å ha kjøpt noe mer

Vi kan definere en merkevare som et merke med kraft til å påvirke.

Merkevarebygging handler om å tilføre en merkevare – og i forlengelsen av det deres produkter og tjenester – en slik form for ekstra verdi. Målet er at det du tilbyr blir valgt oftere.

Merkevarebygging er lønnsomt fordi: 

  • Vi stoler mer på merker (og mennesker) vi kjenner.
  • Folk må vite om deg for at de skal kunne velge deg.
  • Det å ha et kjent merke kan være viktigere enn alt annet – altså viktigere enn at du står ut fra mengden.

Vær synlig nok slik at målgruppen din kjenner til deg – og gjør det lett å handle av deg, enten det er i fysisk butikk eller på nett.

Viktige prinsipper for merkevarebygging

Når dere skal bygge merkevaren deres, er det spesielt to ting det er viktig å tenke på: assosiasjoner og posisjonering.

Assosiasjoner

Assosiasjoner er det folk tenker, eller hva de husker, om merkevaren din – det er hvordan du blir oppfattet. Assosiasjoner er minnelinker. Sterke assosiasjoner huskes best. 

Vi tar et eksempel. Tenk på Kvikk Lunsj, selveste tursjokoladen. Nettopp «tursjokolade» er en viktig assosiasjon for Kvikk Lunsj. Hvilke andre popper opp når du tenker på det? Kos, kjeks, appelsin, skispor. Det å dele med noen. Eller hva med følelsen av å være varm og svett og klar for en pause? Dette er ikke tilfeldig – men et resultat av hvordan sjokoladen gjennom alle år er blitt markedsført.

🤔 Hva vil du at folk skal assosiere med din merkevare? Hva kan du gjøre for å bygge opp disse assosiasjonene?

Posisjonering

Posisjonering handler om plasseringen merkevaren din har i folks bevissthet. Bestem deg for hva du vil være kjent for – og jobb langsiktig med å styrke assosiasjonene knyttet til det. 

Holdninger og handlinger er litt som høna og egget-diskusjonen. Det som til syvende og sist utgjør en forskjell er likevel ikke forbrukerens oppfatning av merkevaren, men adferden deres i praksis. Du får med andre ord mer ut av å påvirke handlinger – ikke holdninger.

🤔 Ser du en forskjell på å skulle endre hva folk tenker, og å påvirke hva de gjør? Hva betyr det for dere i praksis?

Folk glemmer – sørg for å bli husket! 

Pugget du verdens hovedsteder på skolen? Hvor mange av dem husker du nå? Vi lærer raskt, men glemmer raskt også. Det å huske noe skjer ved gjentakelse. Derfor er det viktig at du jevnlig er synlig digitalt: Du må bli husket for å kunne bli valgt. 

Det er bedre å bli husket for noe – enn å bli glemt for noe unikt!

Differensiering, eller det å skille seg ut, er ikke et kriterium for suksess – fordi folk glemmer. Dette er kanskje overraskende for mange, siden differensiering ofte blir løftet frem som avgjørende for en god forretningsmodell eller merkevare. Men forbrukerne glemmer hva det var som er unikt med ditt produkt.

Reklame har to funksjoner: 

  1. Friske opp hukommelsen (merkevarebygging) 
  2. Skape intensjon (salgsutløsende) 

For hver gang vi blir påminnet noe, husker vi det bedre. Etter fire, fem eller flere påminnelser, sitter det vi lærer.

Huskeregler: 

  • 4-6 kampanjer per år
    Det er så ofte du bør nå målgruppen din for at merkevaren din skal bli husket. 

5-9 eksponeringer per kampanje
Så ofte bør du nå hver person i målgruppen i løpet av hver kampanje på fire uker, for at budskapet ditt skal bli husket.