Måling: Vit at du treffer

Måling: Vit at du treffer

Hvordan måler du suksess?

Ved å bruke kundereisemodellen, se – tenke – handle – like, kan du sette ulike mål for hver fase i kundereisen.

Hva du måler er avhengig av:

  • Hvilken fase i kundereisen du henvender deg til
  • Hvilken type innhold du deler
  • I hvilken kanal du sprer budskapet ditt

Du kan ikke måle omsetning som suksess dersom du egentlig prøver å vekke interessen til nye folk som ikke kjenner deg fra før, eller ikke er i modus til å kjøpe. Da bør du heller måle engasjement i sosiale kanaler eller påmeldinger til nyhetsbrev.

Ta kontroll på egne data – og følg med

Google Analytics er gratis og det mest vanlige verktøyet for å måle trafikken på nettstedet ditt. Sett opp mål i Google Analytics slik at du kan analysere hva som gir best effekt. Det er også smart å sette opp en god rapport, gjerne i Google Data Studio. Det er vanlig å få profesjonell hjelp til å sette opp dette av miljøer som driver med digital markedsføring.

For mer kunnskap om måling og rapportering, se temaet Innsikt og forankring.

Jobb med konverteringsraten

I gjennomsnitt er altså kun to prosent av de som besøker nettsiden din kjøpeklare. Antallet konverteringer påvirkes like mye av trafikk og nettsidens konverteringsrate. Det betyr at du bør bruke like mye krefter på å forbedre konverteringsraten på nettsiden din som på å kjøpe trafikk!

A/B-testing av landingssider er en måte å jobbe med konverteringsraten på. Du sender halvparten av brukerne til dagens side og andre halvparten til en side du tror er bedre.

Så lar du resultatene avgjøre hvilken side som fungerer best og sender trafikken inn til den siden når resultatene av testen er klare.

Trafikk x konvertering = resultat

Vi tar et eksempel. Du har et kampanjebudsjett på 50 000,- i annonsering. Kostnaden per klikk til nettsiden din er 5,-. Det gir deg 10 000 klikk. Men en konverteringsrate på 1,06 % får du 106 salg. Er verdien per salg 2 000,- får du en inntekt på 212 000,-.

I A/B-testen illustrert nedenfor medførte en liten justering på landingssiden at konverteringsraten økte til 2.55%. Med samme trafikk til siden tjener man da 510 000 kr istedenfor 212 000 kr. Det lønner seg å jobbe med mer effektive landingssider.

Bilde som illustrerer hvordan ulike versjoner av en annonse kan gi ulikt resultat.

Hvem tar seg av tallknusingen i bedriften din? Og hvem sørger for mest mulig penger tilbake for hver krone dere bruker på markedsføring? Dette kan det være lurt å få eksperthjelp til. Har du selv kontroll på målingene, har du alle muligheter til å følge med på at den tiden og de pengene du bruker på markedsføring, annonsering og byråer er lønnsomt.

Treff bedre – og ofte nok

Datadrevet markedsføring handler om å hele tiden bruke innsikt til å optimalisere innhold og kanalvalg. Slik kan du stadig får mer ut av markedsføringsbudsjettet.

Få på plass sporing der det er praktisk mulig og forsvarlig med tanke på personvern – og bruk de dataene dere har effektivt.

Ved hjelp av gode datasett og automatisering kan du tilpasse budskap etter hvor målgruppen befinner seg, når på døgnet annonsen blir vist, hva målgruppen søker etter og andre faktorer – alt fra vær til størrelse på en bedrift. Mulighetene til å treffe godt er mange!

3 idéer til hvordan du kan treffe bedre:

Dynamisk remarketing
Nå ulike segmenter med skreddersydde budskap basert på hvilke sider de har besøkt.

Triggede e-poster
Send e-poster basert på adferd. Eksempelvis automatiske velkomst-eposter til nye kunder eller utsendelse av en e-post 3 dager etter at brukeren har lastet ned en e-guide.

Interesseprofiler
En interesseprofil fra Google gir deg dypere informasjon om målgruppen din som du kan bruke i utforming av budskap og målretting, eller for å nå lignende publikum

Selger du eksempelvis sommerklær, og vet når målgruppen din er klar for ferie? Da kan du tilpasse budskapene godt. Hvis du i tillegg vet om de skal på storbyferie eller strandferie, så har du et utrolig godt utgangspunkt for å skape relevans mellom budskap i annonse og på landingssiden.

Arbeidsmetodikk

Se etter muligheter – test – analyser – optimaliser! Dette er en evig sirkel. Det er viktig med tempo i dette arbeidet. Summen av mange små justeringer er grunnlaget for veksten.

Figur som illutsrerer datadrevet markedsføring

Digital og datadrevet markedsføring gir utallige muligheter for å treffe målgruppen din godt. Å splitte opp kommunikasjonen i mindre segmenter er effektivt for økt relevans, men husk; snevrer du inn for mye når du ikke mange nok. Skal du vokse må du nå nye kunder.

Start med å nå de kjøpeklare.