Målgruppe og segmentering

Hvem er i målgruppen din?
Foto: Johnér

Målgruppe og segmentering

Hvem er målgruppen din? Om du for eksempel skal få flere medlemmer på et treningssenter, er det kvinner eller menn, unge eller gamle som vil kunne gi deg flest nye medlemmer? Fungerer samme budskap mot alle? Relevans for målgruppen er essensielt. Motivasjonen og behov folk har rundt for eksempel ønsket om å trene, er viktigere enn faktorer som alder og kjønn.

Skaff deg innsikt

For å treffe de riktige personene, må du kjenne kundene dine og skaffe deg mest mulig innsikt om hvem de er, hvilke behov du løser for dem og hva motivasjonen deres er for å handle av nettopp deg.

Målrettingsmulighetene som finnes med digital markedsføring gjør at det er mulig å nå potensielle kunder basert på for eksempel interesser.

Dette bør du finne svar på

  • Hvem er målgruppen din?
  • Hvor treffer du målgruppen?
  • Hvilket innhold treffer målgruppen best (som du også vil dele)?
  • Hva vil du egentlig oppnå med markedsføringen?

Ta utgangspunkt i det du vet om målgruppen din – det vil gjøre markedsføringen mer effektiv.

Spiss budskapet mot målgruppens interesser og behov – og tenk alltid relevans for målgruppen. Da når du potensielle kunder på best mulig måte og i de kanalene der det er mest sannsynlig at du treffer målgruppen.