Kundereise

Kundereise

Kun to prosent av de som besøker nettsiden din er kjøpeklare. Hvordan får du flere til å gjøre det du vil de skal gjøre? Sørg for å ha riktig budskap – til riktig mottaker – til riktig tid.

Se, tenke, handle, like

Et nyttig verktøy som gjør at du kan få til nettopp dette er se-tenke-handle-like-modellen.

Modellen er delt opp i fire faser, etter mottakerens modus, slik at du kan følge reisen til kundene dine.

SE
Hele den kvalifiserte målgruppen din! De som kan kjøpe produktet ditt, men som ikke tenker på det eller har behov for det ennå.

TENKE
Alle i den kvalifiserte målgruppen din som tenker på å kjøpe det du tilbyr. De har utviklet et behov.

HANDLE
De som har bestemt seg for å kjøpe det du tilbyr, enten av deg eller av en konkurrent. Dette er fasen du bør prioritere først siden det raskest gir effekt.

LIKE
De som har kjøpt av deg og er fornøyd vil kjøpe av deg igjen og anbefale deg til venner. Sørg for at de blir fornøyd med kjøpet og finn ut hva du kan tilby for mersalg senere.

På markedsføringsspråk kaller vi dette ofte en «trakt»: Det starter bredt på toppen med bevisstgjøring, og blir mer og mer spisset og snevret inn med konkrete handlingsoppfordringer dess lenger ned i trakten vi kommer.

Du må tilpasse innholdet, markedsføringen og vurdere suksess ulikt i de ulike fasene.

Tabell som viser hvordan du bør tilpasse innhold i de ulike markedsføringsfasene

Lag din egen måleplan for kundereisen

Målet ditt er å dytte flest mulig i målgruppen din videre til neste fase i kundereisen.

Hvilken fase og modus du vil treffe målgruppen din i, påvirker blant annet hvilke kanaler du bør plassere budskapene i. La oss se raskt på dette, før vi går videre til å se litt nærmere på hva du bør tenke på i hver del av trakten.

Kanalvalg

Eksempel på bruk av kanaler i de ulike fasene i kundereisen:

Ønsker du å nå de som er mest kjøpeklare? Da bør du prioritere å være synlig i Google når målgruppen aktivt søker etter det du tilbyr.

Den raskeste måten å bli synlig på er via Google annonsering, mens den mest langsiktige gevinsten ligger i å rangere høyt i det organiske søkeresultatet. Da må du jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO), som du lærte om i forrige modul.

Skal du inspirere og lære bort, så er YouTube en spennende kanal dersom du har godt videoinnhold. Nyhetsbrev og sosiale kanaler som Facebook kan både selge og inspirere.

Tips: Nå folk på nytt som ikke har handlet også, altså de som har besøkt nettsiden din eller engasjert seg i et innlegg i sosiale kanaler! Relevant remarketing gjør at målgruppen i se- eller tenke-fasen kan dyttes over i handle-fasen og like-fasen.

Det er lønnsomt å nå samme person på nytt: Returnerende besøkende har høyere konverteringsrate enn nye besøkende.