Kanalmiks

Kanalmiks: Velg riktig kanal for å nå målgruppen din

Det heter seg at du ikke bør skyte spurv med kanon – og det samme gjelder i stadig større grad for digital markedsføring. Dersom du ønsker å nå ut til en potensiell kunde, som ennå ikke har uttrykt interesse for ditt produkt eller din løsning, er det først noen ting du bør ha oversikt over:

  • Hvem er målgruppen din?
  • Hvor treffer du best i denne målgruppen?
  • Hvilket innhold treffer målgruppen best?
  • Hva vil du egentlig oppnå med markedsføringen?

En av hovedgrunnene til at du bør ta utgangspunkt i det du vet om din målgruppe, er at dette igjen vil gjøre din markedsføring mer effektiv. Du kan da komme med et spisset budskap tilpasset deres interesser – målrettet til nettopp denne kundegruppen, i de kanalene der det er mest trolig at de ferdes. For eksempel: trolig vil småbarnsforeldre være mer interesserte i bleier og barneleker, enn en tenåring. Og sannsynligvis vil det være mer relevant å rette sminkeprodukter mot kvinner enn menn. Derfor gjelder det å ha innsikt i målgruppen din, slik at du kan spisse annonsene etter din målgruppes behov.

Innsikt om kanaler og innhold

Vil du nå en faglig eller profesjonell målgruppe, kan du kanskje lykkes på LinkedIn. Ønsker du derimot å spisse markedsføringen din mot en nøye utvalgt gruppe kunder, det være seg etter interesser, bosted, kjønn eller noe helt annet, er Facebook i mange tilfeller den mest effektive markedsføringskanalen. Her lønner det seg å bruke Facebook Business Manager som gir mer kontroll og flere muligheter til smart målretting. Via Facebook Business Manager kan du også annonsere på Instagram.

Noen ting er det greit å vite om annonsering på nett – spesielt i sosiale medier:

  • Folk scroller fort – du har gjerne mindre enn et sekund på å fange interessen deres. Kom raskt til poenget!
  • Du har større sjanse for å nå frem med budskapet ditt om folk kan relatere seg til det. Spiss budskapet til den du vil nå, og tør å være personlig.
  • Markedsføring koster penger. En Facebook-post når ikke langt om den ikke er målrettet og profesjonell – kanskje kan det lønne seg å få ekstern hjelp til dette?
  • Godt innhold som engasjerer spres raskere – vær bevisst og bruk tid og ressurser på design, videoer, bilder, språk og budskap i markedsføringen (tjenester som Canva er nyttig hvis du vil komme i gang selv).

Mange når kundene sine best gjennom nyhetsbrev. Det kan være effektivt å sende disse via CRM-systemet, slik at man kan samle kundedata og gjøre brevene mer personlige og tilpasset kundens interesser. Les mer om dette i stegene Kundedata og CRM, som ligger til slutt i dette temaet.

Om du ennå ikke vet hvem målgruppen din er, eller hva de egentlig er interesserte i, anbefaler vi at du gjennomfører vår Veiviser nyskaping.

Vil du lære mer om hvordan du kommer i gang med Facebook-markedsføring? I dette videokurset lærer du blant annet om oppsett av konto og administrasjon av annonser og kampanjer.