Kanalmiks

Kanalmiks

Kanaler og dekning

Kanaler har ulike roller i en digital strategi. Hvordan kan du bruke kanalene til å påvirke målgruppen din til å gjøre det du vil de skal gjøre?

Vurder om kanalen er egnet for å inspirere de som ikke er kjøpeklare som er i se- eller tenke-fasen i kundereisen. Fokuserer du på salg, er det de i handle-fasen du skal prioritere først. Jobber du med lojalitet eller mersalg, er det kunder i like-fasen du bør nå.

Du kan for eksempel bruke Facebook for engasjement, med bannerannonsering (displayannonser som kan vises på nettaviser og andre nettsteder) for å få en visningseffekt og Snapchat og Instastories for å knytte fans tettere til deg.

Still deg selv disse spørsmålene før du velger kanaler:

Mål: Hva skal du oppnå?
Målgruppen din: Hvor er de?
Innhold: Hva vil du dele?
Dekning: Hvor mange når du i kanalen(e)?

Følg med på hvor målgruppen din er på Ipsos mediebarometer.

Kanaltips

Kart over Londons undergrunn
Foto: Wikimedia Commons

En kanalmiks kan se ut som Londons undergrunn – det er mange mulige kontaktpunkter mellom deg og en kunde, og det er mange veier til mål. Merkevaren din bør alltid være «på farta». Kontinuerlig synlighet er viktig og lønnsomt fordi din merkevare da lettere blir husket (og valgt) av målgruppen din.

Kanaltips:

Vær synlig for de kjøpeklare
Sørg for å alltid være synlig for de som er kjøpeklare! Søk må alltid være på – du ønsker å bli funnet av de som er kjøpeklare og bør derfor alltid annonsere for utvalgte søkeord på Google Ads

Bruk flere kanaler i kampanjer
Bruk 3-4 kanaler i kanalmiksen for å oppnå større effekt ved kampanjer. Selv om du til daglig har valgt deg 1-2 hovedkanaler hvor målgruppen din er, bør du legge til en kanal til eller to i kampanjeperioder. Når du treffer målgruppen din i flere kanaler i løpet av en kortere kampanjeperiode, husker de bedre budskapet ditt og har lettere for å handle av deg.

Innhold og frekvens

For å vokse må du nå nye i målgruppen din. Prioriter å nå et utvalg av målgruppen din ofte nok, altså at du har tilstrekkelig frekvens og når hver person du når flere ganger.

Dette gjør at de husker deg, og det er langt viktigere enn at du når hele målgruppen din én gang. Frekvens er ofte viktigere enn rekkevidde («reach»).

Ulik type materiell bør ha ulik frekvens over en 4-ukers periode for å oppnå samme effekt:

  • Innlegg med bilde og tekst: 5-9 visninger per person
  • Bannerannonser: 5-9 visninger per person
  • Filmer: 4-6 visninger per person

Kanaler og egenskaper

Under har vi satt opp en oversikt over kanaler og hva de er egnet til med tanke på dekning, målrettingsmuligheter, timing og påvirkningsmuligheter.

Det er mange måter å distribuere innhold på! Skal du inspirere og lære bort, er YouTube en spennende kanal dersom du har godt videoinnhold. Nyhetsbrev og sosiale kanaler som Facebook kan både selge – altså faktiske salg, og inspirere målgruppen din til å gå fra se-fase til tenke-fase og slik nærme seg handling.

Velg deg noen kanaler som hovedkanaler der du er «alltid på». I kampanjeperioder kan du gjerne forsterke kommunikasjonen ved å legge til noen flere kanaler.

Bruk tabellen som en veiledning til hva de ulike kanalene er egnet til.

Tabell som viser hva ulike sosiale kanaler passer til, og hvilke muligheter de gir