Intern kommunikasjon

Internkommunikasjon

Sikre god internkommunikasjon

I mange bedrifter foregår den digitale kommunikasjonen i lange og etterhvert uoversiktlige e-posttråder. De siste årene er det kommet mange gode verktøy som gjør det mulig å kommunisere og samarbeide på mer effektive måter. 

Du har kanskje tatt i bruk Microsoft Teams, Slack eller Workplace?

Disse verkøyene løser følgende behov innen internkommunikasjon:

  • Chat – mulighet til å kommunisere effektivt en-til-en (eventuelt et par stykker) for raske avklaringer og mindre «formaliteter» enn i en e-post
  • Video-møter og muligheter for å dele skjerm slik at du enkelt kan vise innhold du ønsker
  • Digitale samhandlingsgrupper og team –for å invitere prosjektdeltagere til en gruppe der man kan diskutere og dele filer og annet innhold

Ett enkelt verktøy kunne løse behovet for internkommunikasjon på en god og effektiv måte. Det er en fordel å velge ett produkt som dekker alle kommunikasjonsbehov, slik at de ansatte slipper å forholde seg til mange forskjellige systemer. Det er for eksempel sjelden nødvendig å ha både Teams og Slack. Målet er uansett bedre samhandling og færre eposter. Det er ikke mange år siden mange bedrifter bygde egne intranett. Dette er mindre aktuelt med så mange gode verktøy på markedet.

De fleste slike verktøy åpner opp for å invitere personer utenfor din egen organisasjon. Det er nyttig dersom man har eksterne samarbeidspartnere. 

Dokumenter, samskriving og fildeling – bli kvitt tidstyvene

Det er enkelt å samskrive og dele innhold med kollegaene dine i sanntid med verktøy som Dropbox og Google Docs. Verktøyene åpner for muligheten til på en enkel måte å dele mapper og redigere innhold samtidig. Google Slides tillater en samarbeidspartner til å fikse en feil i presentasjonen sekunder før du trykker på “presentasjonsmodus “. Microsoft Teams åpner for de samme mulighetene; Her kan dere legge alt innholdet som er lagret i Sharepoint direkte inn i Teams. Da kan man enkelt finne riktige dokumenter knyttet til kanalene dere bruker på Teams.

Denne videoen forklarer sammenhengen mellom Sharepoint og Teams på en god måte.

Tips – utnytter du mulighetene i lisensene dine?

OneNote er et av basisprogrammene til Microsoft, og også et av de aller mest nyttige. Her er det enkelt å organisere notatene dine slik at du enkelt finner tilbake til dem. I tillegg kan du redigere dem og fremheve det viktigste, og dele notater og samarbeide med andre.