Innhold og innholdsmarkedsføring

Innhold og innholdsmarkedsføring

Innholdet på nettsiden

Hva tilbyr du? Og hvilket behov løser du for målgruppen din? Innhold om dine produkter eller tjenester kan være relativt statisk innhold, så her er det viktig å gjøre en god grunnjobb. Formålet her er at folk skal få tillit til deg og få lyst til å foreta seg noe. 

Du bør ha én egen hovedside per produkt eller tjeneste du tilbyr. Dette gjør det lettere for målgruppen din å finne det de er ute etter når de gjør et søk. 

ABC for innhold om produkter og tjenester

  • Ha en presis og forklarende tittel som tydelig får frem hva dette innholdet er. Ikke vær for smart: Si hva det handler om!
  • Skriv en god ingress – som gjerne kan fortelle om hvilket behov dette produktet eller tjenesten løser for kunden
  • Inkluder en tydelig handlingsoppfordring (som på stammespråket kalles Call To Action, eller CTA) – for eksempel «Bestill» eller «Ta kontakt»

Det som finnes på toppen på siden er helt avgjørende for å fange oppmerksomheten. Er ikke overskrift og ingress interessant, vil brukeren hoppe videre – og kanskje en potensiell kunde til og med forlater nettsiden din. 

Gode bilder er også veldig viktig, og jo mer tittelen står til bildet, dess bedre vil det ofte være.

Når ABC er ivaretatt, kan du trygt la brukeren skrolle seg nedover på siden for å finne mer informasjon. 

Hvordan trigge handling:

  • Knapphet: Kan du vise hvor mange varer eller plasser du har igjen? 
  • Hastverk: Kan du gi brukeren lyst til til å slå til med en gang? For eksempel kan du ha et tilbud som gjelder kun i dag.   
  • Sosiale bevis: Kan du vise frem andre fornøyde kunder? 
  • Tydelig CTA: Er kontaktskjema, påmelding eller kjøpsknapp lett tilgjengelig? 
  • Lettvinthet: Hvor enkelt er det å bestille og betale? Ha en tydelig knapp for «Bestill» og «Til betaling», og sørg for at det er enkelt å fylle ut kontakt- og betalingsinformasjon. Gjennomføringen av betaling må oppleves trygg og være smidig.  

By på ekspertisen din

Visste du at kun to prosent av de som besøker nettsiden din er kjøpeklare? Hva skal du tilby alle de andre? Jo; inspirerende og nyttig innhold. 

Nå snakker vi om innholdsmarkedsføring. På samme måte som du byr på kunnskap i butikk, må du gjøre det samme på nett. Folk lurer på ting – du må gi svarene! Dette bygger tillit blant potensielle kunder.  

Hva lurer kundene dine på? Og hvilken ekspertise sitter du på? Det er dette du skal lage innhold om. Da vil du oppleves som relevant – og du kan bygge deg opp som en autoritet på nett innenfor ditt fagområde eller det du tilbyr. 

Hva skal du lage innhold om?

Selger du flybilletter, kan du skrive bloggartikler om reisemål og ting du kan oppleve der. 

Har du en byggevarehandel, kan du dele nyttige tips til oppussing folk kan gjøre selv. 

🤔 Hva slags ekspertise finnes i din virksomhet, der dere kan være en troverdig avsender av innhold? Hvilke spørsmål og behov har kundene deres, som dere kan gi gode svar på?

Innholdsmarkedsføring er med på å gjøre deg mer synlig på nett. Dette er dynamisk innhold, så her er det viktig at du legger en plan for nytt innhold ofte nok. 

Hva som er ofte nok avhenger av hvor mye du har å skrive om som er interessant, hva du har kapasitet til og hvor ofte det skjer noe nytt i din bransje. Uansett så bør du legge ut noe nytt minst 1-2 ganger i måneden for at nettsiden skal leve. Innholdet deler du også i sosiale kanaler. 

Kontaktmuligheter 

Hvordan vil du at kundene dine skal kontakte deg på nettsiden? Og hvordan foretrekker kundene å ta kontakt? 

Sørg for at det er lett å ta kontakt, og at alle henvendelser blir besvart – uansett kanal. 

Tabell som viser ulike kontaktmuligheter for kunder: Kontaktskjema, chat, Nyhetsbrev, Telefon, Epost osv.

Husk at du må svare på alle typer henvendelser, også i de sosiale kanalene hvor bedriften din eksisterer.

Du må også tenke på svartiden her. Hvor raskt forventer du svar selv? Det er en grei målestokk. På telefon og chat, forventer du som regel svar med en gang. Sender du inn et skjema eller en e-post, regner du kanskje med svar innenfor et par arbeidsdager. 

CRM-systemer – bindeleddet mellom salg og markedsføring 

Et CRM-system kan effektivisere og automatisere måten du svarer kunder på. Med CRM-systemer som Hubspot og Salesforce kommer alle kontakthenvendelser direkte inn i systemet. 

Systemet merker raskt om dette er en kjent eller ukjent kontakt, og kan basert på denne informasjonen om brukeren svare automatisk. 

For eksempel kan kunden få svaret «Din kontakt Ola Nordmann har fått beskjed at du trenger hjelp, og svarer deg så raskt som mulig». Eller «Vi ser du er interessert i mer informasjon om … Vi svarer deg så snart vi kan. I mellomtiden er det fint om du svarer på noen spørsmål …».

Dette gir deg mulighet til å be om informasjon om bedriftsnavn, hvilken bransje de jobber i eller annen nyttig informasjon. 

Dersom henvendelsen er en salgsmulighet for bedriften kan du enkelt starte et salgsløp som gjenspeiler virksomhetens salgsløp. Du får god kontroll på alle mulighetene (leads) som er generert via markedsføringen, og kan kommunisere videre gjennom manuelle eller automatiske e-postutsendelser. 

CRM-systemer har kort oppsummert muligheten til å integrere markedsføring og salg på en sømløs måte. Bedriften din kan få full kontroll på håndteringen av kontakter og salgsmuligheter, samtidig som brukeren opplever raske, gode svar.