Identifiser eksterne trusler og muligheter

Hvilke eksterne trusler og muligheter står virksomheten ovenfor?

Ta utgangspunkt i SWOT-analysen fra modul 2. Nå kan du fylle ut de to siste delene: Muligheter og trusler. Dette er den eksterne delen av SWOT-analysen. Bruk analysene du har gjort av markedet og de eksterne drivkreftene for å hjelpe deg med å identifisere fremtidige muligheter og trusler for din virksomhet.

Hjelpespørsmål for muligheter

  • Hvilke nye muligheter har virksomheten din med tanke på konkurransesituasjonen?
  • Hvilke nye markedsmuligheter og nye kundegrupper har virksomheten din?
  • Hvordan kan du skape merverdi for nye kundegrupper?
  • Hvordan kan virksomheten din anvende nye digitale teknologier for å skape mer kundeverdi?
  • Hvilke nye muligheter har virksomheten knyttet til ny forbruker-/kundeadferd?

Hjelpespørsmål for trusler

  • Hvilke konkurrenter kan utgjøre en risiko og trussel for virksomheten din?
  • Hvilken risiko er det for at du taper både eksisterende og nye kunder?
  • Hvilke trusler vil digitale teknologier innebære for virksomheten?
  • Hvilke nye forbruker-/kundeadferder vil svekke virksomhetens verdiforslag?

✍️ Slik fyller Bård ut SWOT-analysen

Når Bård begynner å kladde sin SWOT-tabell, blir det ganske fort synlig både hva han har å spille på – og hvor skoen trykker:

Virksomhetens sterke sider

– Konkurransedyktige leiepriser og utvalg

– Dekker «alle» behov – fra liten personbil til varebil og minibuss

– Ingen skjulte ekstrakostnader, tyveri- og skadeforsikring er inkludert

– Ingen kanselleringsgebyr

– Godt partnernettverk som dekker hele reisen

Virksomhetenes svake sider

– Har nettside og app, men mangler moderne funksjoner

– Mye gjøres fortsatt analogt

Muligheter

– Gå for en mer digital løsning

– Slutt på papirarbeid, førerkortsjekk og signaturer. Heller book bilen i app, hent selv sjekke skadelogg i appen (og notere avvik), fotografer utsiden av bilen, og så sette seg inn og kjøre

Trusler

– Konkurrenter tar i bruk digitale verktøy og ikke vi

Trusler og muligheter – to sider av samme sak?

Si at du driver en virksomhet i klesindustrien. En av truslene dere noterer, er at hele bransjen deres ikke har det beste ryktet når det kommer til klima- og miljøutfordringer.

Men kan dere snu dette til en mulighet? Kanskje dere kan bruke nye, digitale teknologier for å bevise overfor kunden at virksomheten er klimabevisst? Hvis dere kan vise at dere tar dette på alvor, og går foran som et godt eksempel, vil det være en mulighet til å skille seg positivt ut sammenlignet med konkurransen.

Men hvordan kan teknologien hjelpe deg med dette? Jo, vi har i dag mulighet til å samle og analysere data i stor skala. Når kunden vurderer å kjøpe et av plaggene dine, kan hun skanne en QR-kode og få se hele reisen til produktet. Hvordan produseres det – og hvor? Hvordan er forholdene for de ansatte ved fabrikken? Hvilke materialer består plagget av? Hvor miljøvennlig er logistikken? Konsumenter vil i stadig økende grad stille krav og vite mest mulig om et produkt. En virksomhet som utnytter data for å gjøre verdikjeden mer transparent, kan få et stort fortrinn.

Vil du lære mer om verdien av data, anbefaler vi at du tar en titt på Veiviser Fra data til verdi.