Hvordan skrive for nett?

Hvordan skrive for nett? 

Skriv kort og godt 

Kom raskt til poenget.

Folk skanner innhold på nett, og vi leser kun 20 prosent av teksten på en nettside. Vi leser den ofte faktisk litt som en «F». Øynene våre stopper opp ved overskrifter, punktlister og fremhevet tekst. 

Kilde: Wikimedia Commons

Tre hete skrivetips:

1. Bruk et aktivt språk og de samme ordene som målgruppen 

Skriv hvem det er som utfører en handling. Skriv «Elevene må gjøre leksene» og ikke «Leksene må gjøres».

Skriv med samme språk som målgruppen din. Da finner både de og Google deg lettere. Skriv «Sykkelturer i fjellet», ikke «Ekspedisjoner på to hjul».
 

2. Skriv ryddig 

Bruk gode titler og undertitler med mening.

Uthev noen få viktige avsnitt med fet skrift, og bruk gjerne faktabokser og punktlister.

Som en tommelfingerregel: Hold deg til ett poeng i hver setning, og en idé i hvert avsnitt.

Sett. Punktum. Ofte. 

3. Send brukeren videre 

Hva er et logisk neste trinn når du har lest ferdig? Er det å kjøpe et produkt, melde seg på et nyhetsbrev, ta kontakt eller å lese en bloggartikkel? 

Tenk på helheten i innholdet og hva som er etterlatt inntrykk hos leseren – og hvor det da er naturlig å sende dem videre gjennom en handlingsoppfordring (CTA).

Innhold er ikke bare tekst 

Innhold trenger på ingen måte kun være tekst. Hva slags innhold er det som best løser målgruppen din sin brukeroppgave? En kalkulator som regner ut hvor mye du kan låne til bolig vil ofte være bedre enn en lang tekst som forklarer regnestykket bak.  

Her er noen eksempler:  

Tabell som viser ulike eksempler på innhold, som boliglånskalkulator om du driver bank, slik-gjør-du-det-video for å legge parkett i stua osv.

Tips til inspirasjon: VG Spesial er digital journalistikk på sitt beste. Her har journalister, grafiske designere, fotografer, utviklere, tallknusere og fageksperter samarbeidet for å gi deg som leser en helt ny opplevelse av nyhetssaker. 

Tips til å utvide horisonten 

Hvordan fanger du oppmerksomheten? Markedsbudsjetter er sjelden bunnløse. Små bedrifter må bruke pengene ekstra smart. 

Godt innhold er fortsatt konge – og kreativitet lønner seg! Du når ut til flere om du har en god idé og et særdeles godt og relevant budskap for de du vil nå. Vær kreativ. 

Husk dette prinsippet: Du må bli sett for å bli husket. Og du må bli husket for noe å kunne bli valgt. Hva du blir husket for er faktisk ikke like viktig som å bli husket! 

Nær og fjern inspirasjon 

Selger du boliger? Lag en boliglånskalkulator. 

Selger du hageutstyr? Lag en film om beskjæring av plommetrær. 

Kan du innta et spill og gjøre noe relatert til merket ditt og ditt produkt der for å nå en yngre målgruppe? Wendy’s har kun ferskt kjøtt i sine burgere. De inntok spilluniverset Fortnite og ødela frysere med frossent kjøtt. Det tok av! 

Kan du hive deg rundt hvis det skjer noe?

Norwegian var raske på banen med kampanjen «Brad er singel» da Brad Pitt og Angelina Jolie skilte lag i 2016. Medier i hele verden skrev om stuntet. 

Lær mer: Les mer om F-mønsteret hos Nielsen Norman Group og se boken Eye tracking av Jacob Nielsen og Kara Pernice (2009).

Last ned sjekkliste

Bruk sjekklisten og se at du har fått med deg alt i dette temaet