Hverdagen til en markedsfører

Hverdagen til en markedsfører

Daglige oppgaver

Alle bedrifter som ønsker å lykkes med digital markedsføring bør ha tre plattformer de jobber strategisk med hele tiden: Et nettsted, en blogg hvor du deler din ekspertise og sosiale medier.

Ved å ha en eller annen form for blogg, vil du ha relevant innhold du kan dele i sosiale kanaler, nettsiden din «lever» og du får mer relevant innhold for målgruppen din som også gjør at Google plasserer deg høyere opp når folk søker etter noe du tilbyr.

På sosiale medier velger du kanal etter hvor målgruppen din er, og gjerne flere kanaler – om du har tid. For hver kanal din bedrift befinner seg på må du holde informasjonen oppdatert og du må svare på kommentarer og henvendelser. Kanaler og kanalmiks lærte du om tidligere i veiviseren.

Dette bør du gjøre hver dag:

  • Sjekk trafikken på nettsiden
  • Følg med på engasjement i sosiale kanaler og svar på henvendelser
  • Sjekk henvendelser fra kunder og omtaler av bedriften din
  • Skriv opp idéer, og lag en plan for hva du skal teste

Like naturlig som morgenkaffen? Ja, ta det samtidig! La listen over være din interne nyhetsmorgen.

Nettsted

Nettsiden er butikken din. Her viser du frem det bedriften din tilbyr og den selger produktene og tjenestene dine. Den byr på ekspertise og kjøpshjelp. Alt innpakket i bedriftens profil. Her har du full kontroll – noe du hele tiden må jobbe for.

Tenk gjennom dette: Hvilken rolle har nettsiden deres? Måler du salg, antall innsendte kontaktskjema, nedlastinger av prospekt eller hvor mye av bloggtekstene som blir lest?

Følg med på om de som besøker nettsiden gjør det du vil de skal gjøre der. Og jobb for at stadig flere foretar seg det du vil.

Følg med på disse tallene:

  • Antall besøk på nettsiden og utvikling sammenlignet med forrige periode og forrige år
  • Målfullføringer og konverteringsrate
  • Kanaler og effekt: hvilke kanaler bidrar til besøk og hvilke bidrar til målfullføringer?

Jobb etter disse hovedprinsippene

To hovedprinsipper å jobbe etter, er 1) at innholdet skal være relevant og nyttig, og 2) at du får flere til å gjøre det du vil.

Hva innebærer det i praksis? Her er noen punkter:

Relevant og nyttig innhold

Relevans
Blir innholdet ditt lest? Skriv om det som er relevant for hvert segment du prioriterer i målgruppen din. Ha mål på dybde, eller hvor langt ned på siden brukeren scroller.

Etterspørsel
Hvilket innhold er mest populært? Hent inspirasjon fra andre sider og skriv mer om samme tema.

Oversiktlighet
Oppgi klar og tydelig informasjon om praktiske ting som hvordan ta kontakt og hvordan gjennomføre kjøp. Får du mange supporthenvendelser, er nettsiden mest sannsynlig ikke god nok.

Få flere til å handle

Call to action
Ha en tydelig oppfordring til handling på hver side – enten det er til kjøp, kontakt eller relevant innhold (les mer om….)

Knapphet og aktualitet
Kan du skape en knapphet (kun 3 igjen) eller aktualitet (alt du trenger til hjemmekontoret)?

Bygg publikum
Bygg publikumlister for «remarketing» etter hvilket innhold de har sett på nettsiden. Det vil si at du med bannerannonser eller annonser i sosiale kanaler – kan nå de som har sett på for eksempel solskjerming på nettsiden din, men ikke kjøpt ennå.

Blogg / nyheter

Kun to prosent av de som besøker nettsiden din er kjøpeklare. Folk bruker gjerne litt tid på å bestemme seg. Derfor er det viktig at du har mer enn rent kjøpsinnhold og produktinformasjon. Du skal pleie, inspirerende og være relevant i perioden frem til kunden har bestemt seg. Da er det større sannsynlighet for at de velger deg. Nå er vi inne på innholdsmarkedsføring.

Noen kaller dette blogg, andre nyhetsside. Du bør tenke på dette som et kunnskapssenter der du kan byr på din ekspertise og hjelper brukerne. Innholdet vil kunne hjelpe målgruppen din til å velge riktige produkter eller løsninger – og inspirere til handling. Folk lurer – du må gi svarene.

Finn ut av hva du bør skrive om:

  • Gjennomfør en søkeordsanalyse for å se hva målgruppen søker etter
  • Snakk med de som svarer på forespørsler og finn ut av hva de får spørsmål om
  • Har det skjedd noe nytt og nyttig for målgruppen som din bedrift bør melde om?
  • Kan dere noe som «ingen» andre kan?

Ting du bør følge med på:

  • Antall besøk på blogginnlegg / nyheter
  • De mest leste blogginnleggene / nyhetene
  • Hva målgruppen lurer på, hva søker de etter på nett?
  • Synlighet i Google (søkemotoroptimalisering). Ved å skrive om noe som målgruppen din søker etter vil det gi positivt utslag i bedre plassering ved søk.

Innholdsmarkedsføring er med på å gjøre deg mer synlig på nett. Dette er dynamisk innhold, så her er det viktig at du legger en plan for nytt innhold ofte nok.

Innholdet deler du også i sosiale kanaler slik at målgruppen din finner det.

Sosiale medier

Bedriften bør ha minst en kanal hvor dere kan vise frem ekspertise, inspirere målgruppen og bygge nettverk. Sosiale medier er skreddersydd for dette!

Pass på at du byr på noe målgruppen din er interessert i over tid. Del gjerne innhold fra bloggen eller nyhetssiden din og krydre med gode bilder og videoinnhold. Hvilke kanaler eller hvilken kanal bør du velge?

Dette bør du følge med på:

  • Spørsmål eller kommentarer – du bør svare på alt, vise at dere setter pris på engasjement
  • Antall følgere i sosiale medier? Er det noen som slutter å følge deg? Tips: På Facebook kan du invitere de som har likt et innlegg du har lagt ut til å like siden
  • Hva kjennetegner følgerne dine – endrer det seg etter sesong?
  • Hvilke innlegg gir best respons – gjør mer av det som virker!

Bli synlig i sosiale medier

Facebook tilpasser hvilke poster du får opp i nyhetsfeeden din. De forsøker å gjøre den så relevant som mulig for alle brukerne, slik at man opplever Facebook som interessant.

Poster fra venner eller bedrifter som du har engasjert deg i tidligere «rangerer» over andre poster.

Det samme gjelder for din bedrift. Desto mer engasjerende innhold du lager, desto mer synlig blir du. En tommelfingerregel sier at 4 av 5 poster skal være nyttig, underholdende eller engasjerende for målgruppen din, mens 1 av 5 kan være salgsbudskap.

Oppsummert – slik blir du en autoritet på nett

Dersom du ønsker å bli den største autoriteten på nett i din bransje er alle disse 3 områdene like viktige. Jobber du kun med en av disse er det lite sannsynlig at du blir en autoritet:

  1. Nettsiden skal selge produktene/tjenestene dine. Du skal overbevise målgruppen din til å velge deg. Det må være lett å handle eller ta kontakt.
  2. I kunnskapssenteret (bloggen) byr du på ekspertisen din. Du lærer opp målgruppen din, du underholder de, du skaper innhold som gjør deg relevant over tid.
  3. Ingen blir en autoritet uten anerkjennelse. I sosiale medier bygger og pleier du nettverket ditt. Del også innholdet du har laget i bloggen.
Bilde som viser hvordan du blir en autoritet på nett; bygg nettverk, vis ekspertise og selg produkter