Huskeregler for alle ansatte

Huskeregler for alle ansatte

Vi lever i en digital hverdag – privat og på jobb. Via PCer, mobiler, klokker og andre digitale gjenstander vi omgir oss med legger vi fra oss mengder med data på ulike steder i løpet av en dag.

Bedriftens sikkerhet er helt avhengig av den enkelte ansattes adferd og digitale hygiene. Som privatpersoner og ansatte er vi “first line defence” i bedriftens IT-sikkerhet.

10 huskeregler for bedre sikkerhet

1. Skru på automatiske oppdateringer for operativsystemer og applikasjoner
Dersom det er kjente svakheter i et system, så vil de tettes ved neste oppdatering.

2. Bruk passord på alle enheter og nettjenester
Bruk ulike passord på de ulike tjenestene – i tilfelle noen skulle få tak i det.

3. Oppgi aldri passord ditt til andre
Hverken på e-post og tjenester eller på telefon og pc.

4. Ta sikkerhetskopi av viktige data
Skulle uhellet være ute, trenger du dette for å komme deg opp å kjøre igjen. Bruk eksterne harddisker eller skytjenester, så er du bedre sikret hvis uhellet først er ute.

5. Bruk to-trinnsbekreftelse for pålogging på e-post, Facebook, skytjenester, med mer
To-trinnsbekreftelse er en ekstra sikker innlogging som gjør at du må ha både et passord som du selv lager, samt ett som du mottar på mobilen for å kunne logge deg inn på ulike tjenester.

6. Lås alltid PC-en når du forlater den
Her svikter mange, og det kan være lurt å sette på auto-lock som låser PC-en etter noen minutter.

7. Vær forsiktig med bruk av wifi-soner
Wifi-soner kan både være enkle å sette opp og å avlytte, og man bør ikke behandle personopplysninger eller annen sensitiv data når man jobber i slike soner. Dersom man er mye ute og reiser og opplever at man er avhengig av å kunne jobbe på slike nett finnes det produkter som for eksempel VPN som kan bidra til å gjøre en slik sone tryggere for deg. Alternativt kan man bruke mobilt bredbånd da dette er tryggere å jobbe på.

8. Ikke trykk ukritisk på lenker i e-poster eller i SMS-er
Skriv heller inn adressen til nettsiden du vil besøke i adressefeltet

9. Krypter enheter med mye personlig eller sensitiv informasjon
Søk hjelp internt i bedriften eller hos profesjonelle dersom du har ansvaret for mye sensitiv informasjon.

10. Sikker surfing
Vær oppmerksom på om siden du er på benytter https, og ikke etterlat deg personlig informasjon på sider der dette ikke benyttes. I tillegg bør du være kritisk til å laste ned filer fra ukjente kilder.

Ord og uttrykk alle bør kunne

✔️ Skytjenester / cloud computing er en betegnelse for alt fra dataprosessering og datalagring til programvare på tjenere («servere») i eksterne tjenerparker tilknyttet internett, også kjent som skytjenester. Dette betyr at informasjonen ikke lagres lokalt på datamaskinen eller mobiltelefonen din, men på et sted på internett.

✔️ HTTP står for Hypertext Transfer Protocol, og er det som står aller først i en nettadresse (URL).

✔️ HTTPS: «S»-en på slutten står for «secure», og betyr at tilkoblingen til nettsiden er kryptert. Dette er som regel også tydeliggjort med en hengelås ved siden av adressefeltet..

✔️ Totrinnsbekreftelse: En ekstra sikring mot hackere. Som navnet antyder, betyr dette at du må verifisere identiteten din i to trinn.

✔️ VPN: Mange som bruker datamaskiner utenfor kontoret i jobbsammenheng kjenner nok til VPN – som står for Virtual Private Network. Når du bruker en slik tjeneste, blir internettrafikken din kryptert slik at det blir vanskelig for uvedkommende å tappe den for sensitiv informasjon.

✔️ WiFi: En trådløs kommunikasjonsteknologi. Via WiFi kan elektroniske enheter overføre data trådløst over et datanettverk ved hjelp av radiobølger og internettilkoblinger.