Forankring

Forankring

Vit om det virker

Utsagnet «halvparten av reklamen virker, vi vet bare ikke hvilken halvpart», er basert på myten om en reklamebransje som stolte på magefølelsen. I dag kan vi bedre enn noen gang måle effekt av kommunikasjon. Det handler om å bruke data og forstå hva data kan og ikke kan forklare oss.

For å vite om markedsføringen virker må du vite hva du måler:

  1. Atferdsmål = flere henvendelser og økt salg
  2. Kommunikasjonsmål = øke kjennskap, endre eller forsterke en holdning

Lykkes du med å bygge nettverk (se)? Inspirerer og engasjerer du målgruppen din (tenke)? Selger du mer (handle)? Og liker flere deg (gjenkjøp, ambassadører)?

Det er vanskelig å isolere effekten av en kampanje. Ærlighet rundt eksterne forhold som kan påvirke, er en forutsetning for meningsfulle effektmålinger. Var det mye finvær og sol som gjorde at du fikk solgt rekordmye solskjerming, eller var det den flotte kampanjen din?

Rapportering, som vi var innom tidligere, er tallene. Tolkning av tallene er vel så viktig.

Den virkelige innsikten kommer gjennom analyse og innsiktsarbeid. Det kan være innsikt om målgruppene, konkurrentene, svakheter med nettstedet, analyser av annonsekampanjer eller kanskje nyhetsbrevet ditt. Analyse er et eget fagfelt, og mange søker ekstern hjelp til innsiktsanalyser av markedsføringen så vel som forretningen forøvrig.

Formålet er at verdifull data blir til innsikt – som leder til konkret action! Tolk dataene dine og kom med hypoteser til forbedringer.

Del innsikt

Har du en idé, et forslag til en løsning på noe eller ser at konkurransebildet har endret seg? Det er vanskelig å få gjort noe uten forankring i ledelsen og virksomheten. Involver ledere så de forstår verdien av markedsarbeidet.

Del innsikt og idéer med ledelsen og kollegaene dine. Forankring handler om at du må skaffe deg handlingsrom til å prioritere ressurser og tid til å gjennomføre markedstiltak.

Slik deler du innsikt:

1. Strukturér og presenter innsikten. Tenk at du forteller en historie «Vi har lært at…», «Derfor har vi laget…» – da er det lettest å få med deg folk.

2. Bruk ulike virkemidler for å presentere innsikten:

  • Sitater fra kunder eller andre
  • Bilder eller grafer som visualiserer innsikten
  • Statistikk eller andre eksterne data

3. Forklar hva du vil få ut av nye markedstiltak

4. Presenter antagelser om hvorfor forslagene dine vil bidra til verdiskaping. Her er noen tips:

  • Hvilken ny verdi vil markedsføringsaktivitetene bidra med for eksisterende eller nye kundegrupper?
  • Hvilken verdi vil mulige resultater bidra med for virksomheten? Økte inntekter eller bedre posisjonering i markedet?

5. Presenter en overordnet beskrivelse over hovedaktivitetene du vil gjennomføre

6. Gå igjennom hvilke ressurser og hvilken kompetanse du ønsker: team internt og hva du ønsker eksterne samarbeidspartnere til

7. Gi et grovt anslag over økonomien for å gjennomføre tiltakene

8. Presenter en grov framdriftsplan med milepæler, eller en første skisse til kampanjeplan eller årsplan

Se veiviseren om innovasjon for mer inspirasjon.

Tips

Et dashboard (eksempelvis laget via Google Data Studio) kan gi en live oppdatering av KPIene og utviklingen i salgs- og markedsføringsarbeidet. Det er en fin måte å involvere ledelsen på; da har dere full transparens. Plutselig er det lederen din som kommenterer tall i lunsjen.

Last ned sjekkliste

Bruk sjekklisten og se at du har fått med deg alt i dette temaet