Flisa Trykkeri brukte driftsoverskudd til videreutvikling

Foto: Flisa Trykkeri

Flisa Trykkeri brukte driftsoverskudd til videreutvikling

Hvordan klarer man å se på ny teknologi som en mulighet fremfor en utfordring når man jobber med analoge produkter som har rakettfart inn i den digitale verden?

Rundt årtusenskiftet var gamle Flisa Trykkeri en utdatert hjørnesteinsbedrift i en liten Hedmarkslandsby. Ved å se på ny teknologi som positive muligheter og bygge et bredt digitalt økosystem, er det gamle papirtrykkeriet i dag innlandets største kommunikasjonsbyrå – og rustet for neste etappe under slagordet «Itte akkurat urbant».

Da Sletten tok over i 2000 var også Flisa Trykkeri på randen av undergang. De 11 ansatte omsatte for 6 millioner kroner. Både medarbeidere og forretningsmodell trengte en opprusting.

Flisa Trykkeri tok tak i eget tankesett. De besluttet å behandle den teknologiske utviklingen som en mulighet til å skaffe seg fortrinn i en konkurranseutsatt bransje, og å bruke driftsoverskudd til videreutvikling.

– Du må se på digitalisering som en mulighet til å skaffe deg fordeler, heller enn en trussel, sier Sletten.

Les om hvordan digitaliseringsprosessen til Flisa endte i 60 millioner i omsetning her.