Facebook som kanal

Foto: Tim Bennett/Unsplash.com

Facebook som kanal

Facebook er et svært effektivt verktøy for å nå fram med ditt innhold. Ved å segmentere/velge ut potensielle kunder, blir du mer treffsikker, og du har større sjans for å treffe personer som vil engasjere seg i innlegget ditt. 

Med engasjement mener vi at de enten klikker på at de liker innlegget, skriver en kommentar, eller deler det med sine venner. Facebooks algoritmer er svært glade i engasjement, og belønner innlegg som er likt av mange med mer synlighet. Deler du noe relevant vil det si at du når flere!

Facebook Business Manager

Du kan med stor fordel ta i bruk Facebook Business Manager i stedet for å kun sponse innlegg på bedriftssiden din på Facebook. Business Manager gir deg bedre oversikt, flere målrettingsmuligheter og god mulighet til å sette opp ulike versjoner av en annonse.

Ved å bruke såkalt A/B-testing kan du teste ulike kombinasjoner av tekst, bilde og video. Om du for eksempel setter opp tre ulike annonser, og lar de kjøre en stund, kan du etter hvert slå av de av annonsene som ikke får like gode resultater. Putt mest penger på den annonsen som gir best resultat. Slik vil du få bedre effekt av kampanjen din.

Vi kommer tilbake til A/B-testing i et senere kurs der vi går mer i dybden på dette. Business Manager kan være litt vanskelig å orientere seg i, og vi anbefaler å ta kurs via Facebook Blueprint som er Facebook sine egne kurs. Facebook Creator Studio er et godt verktøy for å lage og teste innhold.