Effekt og hva en kunde er verdt

Kanaler og effekt

En kreativ idé som er levedyktig på tvers av kanaler, kan gi større effekt enn om du kun distribuerer ideen kun i en kanal.

La oss ta et eksempel. Du ønsker å oppfordre folk til å si hei til hverandre. Dette er et enkelt budskap og en enkel oppfordring til handling. Hei-idéen kan tas ut som post på Facebook, video på Youtube og en teaser på Snapchat.

Vi tar et eksempel til: Du skal samle leads til et nytt boligprosjekt.

For å få interessenter, må du ha stor synlighet hos mennesker som kan tenke seg å flytte de neste årene. Kanalmiksen kan se slik ut:

Tabell som viser ulike kanaler og hvilken rolle de kan ha for deg (Facebook gir deg bred dekning, Google Ads gir deg mange og rimelige visninger osv)

Hvilken kanal leder til siste klikk?

Effekten du oppnår med en kampanje er et resultat av alle tiltakene og ikke kun det siste leddet før et salg. Se på assisterte konverteringer i Google Analytics for å se kanalene som har ledet til siste klikk. Du bør prioritere kanalene som gir direkte salg og de kanalene som har assistert det siste klikket og slik hatt en viktig rolle i kanalmiksen.

Dersom du poster et tilbud på Facebook, vil du ofte merke en økning i søk etter merket ditt senere på dagen eller dagen etter. Siste kilde er da Google, mens Facebook har assistert konverteringen ved å inspirere til søk.

Ved å følge med på kanaler til siste klikk for salg og assisterte konverteringer som viser kanaler som også spiller en viktig rolle for salg, kan du hele tiden kan jobbe bedre med kanalmiksen din – og få mer ut av budsjettet ditt.

Hva er en kunde verdt?

Å få en ny kunde kan ikke koste mer enn kunden er verdt. Sørg for at du ikke bruker mer penger på markedsføring enn hva du får igjen!

Eksempel – nyhetsbrevabonnenter

  • Du driver nettbutikk og målet ditt er å få flere nyhetsbrevabonnenter.
  • Trafikk fra nyhetsbrev har gitt deg 500.000,- i omsetning det siste året. Du har 3.500 abonnenter. I snitt melder folk seg av etter tre år.
  • 500 000 / 3 500 = i snitt kr 143,- i omsetning per nyhetsbrevmottaker per år.
  • 3 år x 143 = kr 429,-
  • En ny person på lista handler i snitt for 429 kroner. Hva er fortjenesten din? La oss si at du har en varekostnad på 50 prosent.
  • 50 prosent av 429 = kr 215,-
  • Derfor er 215 kroner det maksimale beløpet du bør betale for å få en ny person til å tegne seg som abonnent, og denne kostnaden bør dekke både annonsering og materiell.