CRM

CRM – Kundehåndtering

Dersom du har mange kundekontakter er det praktisk talt umulig å huske hver interaksjon du har hatt med kontaktene. Et CRM-system (Customer Relationship Management) kan hjelpe deg å holde orden på kontaktene dine og alt arbeidet du gjør med hver kontakt. Et CRM-system setter kunden i sentrum av alle prosesser og bruker du det godt kan du høste gevinstene i form av av mer effektiv kundehåndtering og bedre kundeopplevelser

Nå som de aller fleste forretningsprosesser er digitale og skybaserte er muligheten for å samle, vedlikeholde og bruke gode kundedata større enn noen gang. Dette gjør i sin tur at CRM-systemene vokser inn i rollen som de nye kjernesystemene i mange bedrifter – og at mange velger å bygge prosessene sine rundt dem.

I sin aller enkleste form er et CRM-system bare en oversikt over alle kundene og kontaktene til selskapet, men CRM-systemene har for lengst vokst ut av sin opprinnelige rolle som oppfølgingsverktøy i salgsavdelingen eller distribusjonsliste for markedsavdelingen. De nyeste teknologiplattformene strømlinjeformer alle forretningsprosesser og all kommunikasjon der en kunde er involvert. Du kan få CRM-systemer som hjelper deg med alt fra markedsføring til salg, service, netthandel, selvbetjening og dataanalyse. Alt i samme system – ferdig integrert! Kompleksiteten og investeringene som kreves varierer, og kanskje trenger ikke din virksomhet den mest omfattende løsningen?

For å lykkes med CRM er det essensielt at CRM-løsningen faktisk brukes, og at man har gode rutiner for å lagre kundedata. Vi anbefaler derfor å gjennomføre dette kurset om CRM, hvor vi går nærmere inn på suksessfaktorer, i tillegg til å beskrive hvordan et CRM-system håndterer de ulike forretningsområdene som kan inkluderes. Eksempel på CRM-verktøy er HubSpot, Lime CRM, ActiveCampaign, SuperOffice, Salesforce, Microsoft Dynamics, Insightly, Zoho og Capsule CRM.