Brukervennlighet

Brukervennlighet

Nettstedet ditt er fundamentet innen digital markedsføring. Hit skal du lede brukere enten de er litt interessert i bedriften din eller klar for å kjøpe.

For at kjøpsreisen skal oppleves mest mulig friksjonsfri for brukeren, må du sette av mye tid til å utbedre både funksjonalitet og innhold. 

For å lage et brukervennlig nettsted må du innhente innsikt om hvorfor brukeren kommer til nettstedet ditt, og hvilke oppgaver brukeren forsøker å løse. På den andre siden må du kjenne brukeren godt nok til å finne ut hva som trigger de til handling, og hvilke innvendinger de har.  

Et nettsted som rangerer i Google 

Gratis trafikk fra Google (organisk) er for veldig mange nettsteder den største og viktigste kilden til trafikk. Dette kommer dog ikke av seg selv. Det er avgjørende med et bevisst forhold til hva brukerne søker etter og hvilke søkeord du ønsker å rangere på.   

Google forsøker å rangere det beste innholdet for brukeren. Kombinasjonen av en god søkeordsstrategi og brukervennlig innhold tar deg mot toppen av søkeresultatene. Ikke bare kvaliteten på innholdet, men også brukervennligheten og utformingen på nettsiden påvirker hvor høyt dere havner i søkeresultatene.

For å lykkes må du derfor jobbe godt med innholdet på nettstedet ditt.

🤔 Hvem i din bedrift har ansvaret for at nettsidene er brukervennlige og at innholdet er søkemotoroptimalisert?

Universell utforming

Alle nettsider skal være universelt utformet. Universell utforming vil si at nettsiden er utformet slik at den kan brukes av alle mennesker, uten behov for tilpassing.

Kravene dette medfører er bra for alle som besøker nettsiden din. Universell utforming premieres også av søkemotorene, så her er det bare å følge kravene! 

Kravene til universell utforming skal de som utvikler nettsteder ha god kontroll på. Spør likevel om det før du velger leverandør, eller spør de som leverer eller jobber med nettsiden din i dag hvordan de jobber med universell utforming. 

Eksempler på krav: 

  • Presenter innholdet i en logisk rekkefølge: Start med en overskrift og ingress som gir mening for resten av innholdet på siden, deretter forteller du mer. 
  • Bruk nyttige og tydelige sidetitler.
  • Sørg for god kontrast mellom tekst og bakgrunn.
  • For lenker må det komme godt fram i lenketeksten hva de lenker til: «Les mer om riktig løpeteknikk» er mye bedre enn «Les mer her».  
  • Alt innhold som ikke er tekst må ha en forklarende tekst: Bruk alltid feltet alternativ tekst når du laster opp et bilde eller en film. Der skriver du det du ser, for eksempel «Syklist venter på grønt lys, det er tett trafikk i sentrum».  
  • Ikke ha kun lyd eller kun film. Ha begge deler. Og sørg for teksting av filmer. 
  • Filmer, lyd og slideshow skal kunne pauses av brukeren, også når det starter automatisk.
  • Tilby flere måter å navigere på, for eksempel med tastaturet, og mulighet til å hoppe rett til hovedinnholdet.
  • Alle sider skal være uten store kodefeil.

Lær mer: Les mer og ta e-læringskurs om universell utforming på Digitaliseringsdirektoratets nettsider.

GDPR 

GDPR er viktig – fordi personvern er viktig. Dette er ditt ansvar på nettsiden din og i andre kanaler der du møter kunden og behandler personopplysninger.

Personopplysninger kan være alt fra navn og e-postadresse til ting som IP-adresser, lokasjon og søkehistorikk. Alle som behandler personopplysninger må ha et behandlingsgrunnlag og være kjent med både virksomhetens plikter og de registrertes rettigheter.

Se boksen nedenfor for mer om hvordan du raskt og enkelt kan få overblikk over GDPR og hva det har å si for din bedrift.

Alt du trenger å vite om GDPR

Å sette seg inn i GDPR kan virke overveldende, men det grunnleggende er faktisk ganske enkelt – og noe alle som driver med markedsføring må kjenne til.

Du kan lese vår innføring i GDPR på under 30 minutter, eller – for å lære alt du trenger om behandlingsgrunnlag – se det tilsvarende enkle kurset Personvern og innovasjon.