Bruk egne data på tvers

Bruk egne data på tvers

Data om målgruppen din, kanaler og effekt er nyttig innsikt som gjør at du kan jobbe datadrevet og få stadig mer ut av markedsbudsjettet ditt. Test gjerne ulike kanaler og ulikt innhold for å se hva som gir deg gode resultater.

Kjenn kundene dine så godt som mulig

Sporing
Spor besøk på nettsiden og hva de gjør der. Bruk for eksempel Google Analytics.

Testing og innsikt
Test, test igjen og treff stadig bedre med kanalmiksen og budskap. Ved testing kan du for eksempel finne ut av om Facebook eller LinkedIn gir deg flest henvendelser, og om folk klikker mest på det ene eller andre budskapet.

CRM-system
Vurder om du bør ha et system for kunderelasjoner hvor du kan skape, registrere og følge opp leads. Hubspot er et slikt system som gjør at du kan se hvilke sider på nettsiden din en person har besøkt og opprett dialog med kunden basert på hennes interesser. Hvis hun for eksempel har lest en artikkel om vasking av baderomsflis kan du sende informasjon om gode vaskeprodukterinvitere til vaskekurs eller sende en video om «hvordan du vasker».

Koble sammen egne data

Nettsiden, Facebook, Instagram, Google Ads – alle i målgruppen din som engasjerer seg i noe av det du gjør kan du nå på nytt i en annen kanal. Sørg for å ha lagt inn en sporingskode på nettsiden din for å fange opp dataen.

I sosiale medier blir denne sporingskoden kalt en piksel. Google, Facebook og de andre plattformene har guider til hvordan du setter opp pikselen deres.

Ved å koble data fra ulike kilder, kan du oppdage nye muligheter og forbedringer – du kan finne sammenhenger som ikke har vært mulig før.

En nettbutikk kan for eksempel spille på knapphet. Du kan koble ordredata med markedsføring slik at de dynamiske bannerne viser «3 sykler igjen». Budskapet blir dermed mer spisset og relevant.

Muligheter med data

Automatisering
Tilpass budskapet etter hvor målgruppen befinner seg, når på døgnet annonsen blir vist, hva målgruppen søker etter og faktorer som om det regner eller er sol ute og størrelsen på en bedrift.

Dynamisk remarketing
Nå de som har besøkt nettsiden på nytt etter hvor de har vært på siden din og hva de har gjort – eller ikke gjort.

Triggede e-poster basert på adferd
Send en automatisk velkomstepost til nye kunder, eller en e-post 3 dager etter at brukeren har lastet ned en e-guide. (Dette kan du sette opp i nyhetsbrev-systemet ditt slik at det går av seg selv).

Speilpublikum
Facebook og Google tilbyr å målrette annonser mot et «speilpublikum»; dette er mennesker som ligner på de som allerede har handlet av deg.

Suksess med markedsføring handler om å vinne valg. Bruk kanalene til det de er gode til, test mye – og bruk egne data på tvers av kanaler.

Last ned sjekkliste

Bruk sjekklisten og se at du har fått med deg alt i dette temaet