Bli synlig i søkemotor

Foto: Johnér

Bli synlig i søkemotor

Dersom noen har et behov eller et problem, tyr de gjerne til et nettsøk. I nesten alle tilfeller innebærer dette et Google-søk.

For at du skal kunne fange opp og svare på denne interessen, er det viktig at din bedrift er synlig i søk – og at denne synligheten leder videre til nettsiden din, om det er målet. Denne synligheten kan du sikre deg ved hjelp av blant annet søkemotoroptimalisering (SEO)

Tips

Installer en SEO-plugin på nettsiden din, og bruk den aktivt. Når du fyller inn informasjon i denne, vil Google enklere finne siden din. Her kan du styre hvilken overskrift og ingress som vises i søkeresultater, og i tillegg kan du tilpasse informasjonen som vises når du deler artikkelen i sosiale medier. Yoast SEO er for eksempel en grei plugin å bruke. Gå til Producthunt og søk etter SEO for å finne andre alternativer. 

Finn ut hva dine kunder søker etter

Hvilke ord søker kundene dine etter? Selv om du har fagbegreper, er det ikke sikkert det er de ordene kundene dine bruker. Sørg for å tilpass søkeordene. Du kan ta i bruk verktøy som søkeordsplanleggeren i Google for å finne ut hva målgruppen din Googler. Prøv for eksempel Keyword Tool.

Fiks innholdet ditt

Når du vet hva folk søker etter, bør du optimalisere innholdet ditt slik at du kan komme høyt opp på søkeresultatene i Google for disse søkeordene. Søkemotoroptimalisering er et eget fagområde. Sjekk gjerne Beginners Guide to SEO.

For å se hvordan nettsiden din scorer på SEO, samt hvilke søk som leder inn til deg i dag, kan du leke deg litt i Googles eget verktøy Google Search Console.

Bruk Google Min Bedrift

Som en liten eller mellomstor bedrift møter man ofte mye konkurranse fra store bedrifter, spesielt når det kommer til treff i søkemotorer. Da er det viktig å utnytte de unike fordelene bedriften har, som for eksempel at man er en lokal bedrift.

Lokal søkemotoroptimalisering kan enkelt forbedres ved å opprette og være aktiv på Google Min bedrift (GMB). Da er sjansen stor for at lokale kunder som søker etter for eksempel en rørlegger, får opp nettopp din rørleggerbedrift helt på toppen av søkeresultatene.   

Om du ikke kommer høyt opp i treff, helst topp tre, bør du vurdere å bruke penger på Google Ads (tidligere kjent som Google AdWords).