Du, jeg og maskinlæring

Du, jeg og maskinlæring

Verdens beste menneskelige sjakkspiller er norsk og heter selvfølgelig Magnus Carlsen. Men kanskje har du også fått med deg at en av Carlsen viktigste treningspartnere er en datamaskin? Maskinen heter AlphaZero og er utviklet av DeepMind. I løpet av bare noen timer lærte den seg i sin tid å spille sjakk på skyhøyt nivå. 

Når vi skriver «lærte seg», så mener vi det. Det er ikke noe menneske som har fortalt AlphaZero hvordan den skal spille. Maskinen er bare blitt presentert med spillet – og et mål om å vinne. Så er det opp til maskinen selv å finne ut hvordan. Derfor er den ikke begrenset til å se spillet slik vi mennesker gjør. Ganske fort utviklet den seg så langt at den spiller bedre enn Magnus Carlsen eller noe annet menneske noensinne kan drømme om. AlphaZero har også mestret spillene shogi og go.

AlphaZero er et eksempel på kunstig intelligens (KI). Men KI er bare en samlebetegnelse på mange ulike teknikker som får maskiner til å fremstå intelligente. Og en av disse teknikkene, eller underkategoriene, er det som kalles maskinlæring. Det er maskinlæring som muliggjør førerløse biler, bildegjenkjenning, serieanbefalinger fra Netflix, kjøreruten du får anbefalt i Google Maps – og AlphaZero. 

Hensikten med maskinlæring er ofte at vi ønsker å forutsi noe – eller «predikere» det, som er det foretrukne ordet i visse kretser. Maskinlæring kan for eksempel brukes til å predikere fremtidig utvikling, handlinger og resultater med langt større sannsynlighet enn vi mennesker klarer å regne oss frem til.